Cartile Ecaterinei

Cati iubeste cartile. Cred ca e genetic. Mama ei si fratiorul sunt indragostiti de carti, si nu m-am mirat prea tare când si ele au devenit una dintre activitatile favorite ale Capsunicii. Trebuie sa recunosc ca le-am introdus mai tarziu, mult mai tarziu decat la S.

Cu S. lucruile au stat altfel, i-am citit de când l-am adus de la maternitate, de la trei luni i-am aratat pozele pe carte, am cautat sa facem lectura cat mai placuta si mai interactiva. Despre experienta  Baietelului de argint si cateva sfaturi “de lecturare” puteti citi in acest articol. Cu el am participat la maratoane de citit, iar anul trecut ne-am notat fiecare titlu nou parcurs. La sfarsit, lista noastra numara peste 300 de titluri.

Timpul a trecut si colectia noastra de carti s-a marit considerabil, crescand odata cu varsta lui S. Dar si cartile pentru copii mici le privesc acum cu alti ochi. Despre ce am invatat eu in materie de carti pentru bebelusi si cum pot fi ele folosite in terapie vreau sa va povestesc acum.

Initial am introdus cartile textile. Nu stim exact cat de mult vede Cati, insa aceste carti de bebelus, fie textile, fie plasticate, i-au oferit o experienta senzoriala tactila. Aceasta, cat si culorile vii, o ajuta sa isi mentina interesul ridicat. Initial, foloseam un singur cuvant pentru a descrie imaginea.  Apoi am trecut la cartile cartonate cu insertii tactile (diferite texturi care imita blana animalelor, metalul, smirghelul, etc.)

colours

Acum suntem in faza in care citim cel putin 4 carti pe zi. Cele mai bune pentru nivelul ei de dezvoltare sunt cartile cu imagini realiste si/sau viu colorate, de preferat cate una pe pagina. Desigur, nu toate cartile noastre pentru copii sunt cu imagini de tip “fotografie”. Insa acestea ne sunt cele mai utile pentru intelegerea lumii inconjuratoare.

oposites

Când citim o carte, la fiecare pagina incerc sa folosesc 2-3 cuvinte. La nivelul la care este ea, e suficient, pentru ca nu poate procesa mai mult. Ii spun, de pilda: “Uite rata- mac, mac. Rata galbena. Rata galbena si pufoasa”. In acelasi timp o indemn sa puna mana pe imagine sau pe partea texturata. Folosesc ori de cate ori pot onomatopee si incerc sa vad daca poate sa arate o imagine la cerere. Uneori reuseste singura, alteori facem acest lucru mana peste mana.

De fiecare data ii cer sa deschida cartea, sa dea pagina si sa inchida in final cartea. Si la inceput si la sfarsit ii arat cartea si i-o descriu: “cartea cu animale”, “cartea cu copii”, “cartea cu alfabetul”, etc. Una din preferatele ei este o carte cu jetoane, pe care stie sa le traga pentru a dezvalui imaginea. Noi am luat-o de la Julia Toys când era S. mic, iar daca mai vedeti pe undeva carti de genul acesta, va rog sa imi dati de stire, Cati le adora.

cartejetoane

Un alt fel de carti placute, si am vazut la editura Girasol cateva minunate, sunt cele cu butoane laterale, cu sunete. Sunt pe lista noastra de cumparat; poate de ziua ei ii vom face asa un cadou.

Avem si carti cu mai multe imagini pe pagina, foarte utile pentru a identifica, de pilda, un obiect din mai multe, insa momentan acestea o depasesc:

words

Favoritele lui S. erau cele cu clapete care se deschid (si acum este fascinat de ele), dar nivelul de coordonare nu ii permite inca Ecaterinei sa se bucure de astea.

Eu inca sunt la faza in care descopar cartile pentru bebelusi si toddleri foarte mici, cat de importante sunt ele pentru educarea limbajului si pentru exersarea concentrarii. De aceea, pe unele dintre ele le voi recenza separat, pentru ca mi se pare ca merita o atentie sporita.

Ce obtinem citind? Dezvoltarea limbajului receptiv si, sper eu, ulterior a celui expresiv; capacitatea de a identifica imagini si de a raspunde la comenzi; coordonare ochi-mana; imbunatatirea functiilor cognitive.

Voi ce cititi cu bebelusii?

5 Comments

  1. Jo

    Noi avem o carticica de la Girasol cu jetoane de tras pentru a dezvalui imaginea “Culorile”, e foarte frumoasa, sau mai bine spus, a fost, masmaruta a fost mult mai curioasa sa o desfaca, decat sa o priveasca. A fost foarte interesata de mecanism si daca i-am vazut aceasta latura tehnica, am lasat- o sa o exploreze asa cum a dorit. De pe elefant am luat-o noi, cred ca se mai gaseste si acum.

    • Jo, nu poti sa imi dai link te rog??? Ma intereseaza mult de tot astea cu jetoane de tras.

  2. Irina H

    Nu stiu exact la ce carte s-a referit Jo, dar uite ce am gasit :
    http://www.librarie.net/carte/194454/Salut-recunosti-Culorile
    Poate te ajuta. Spor la joaca si la lectura in continuare.

    • Multumesc mult, in jurul acesteia ma invarteam si eu, voi o aveti, are jetoane? Mai este una si nu stiu care dintre ele e cu jetoane….

  3. Jo

Leave a Reply

