O saptamana de scoala (sau gradi) acasa

In ultima vreme aud tot felul de dispute, cum ca ceea ce facem noi acasa nu e nici pe departe homeschooling, de vreme ce copilul inca are varsta prescolara, sau nu este homeschooling daca nu esti inscris macar la o scoala umbrela, sau nu e homeschooling daca nu ai o curricula serioasa.

Pe de alta parte, daca apuci sa iti inveti copilul sa citeasca inainte de 7-8 ani, o faci pentru bravada, nicidecum in interesul si spre binele copilului, care inainte de varsta mai sus mentionata nu are cum sa fie interesat de litere si de carti. Uitam ca doar citindu-i ii stârnim interesul pentru a invata el insusi sa citeasca, iar daca acest interes e strarnit, nu vad de ce sa amanam invatarea. Pentru mine marele rau care i s-ar putea intampla copilului meu nu este acela ca ar putea citi prea devreme, ci acela ca ar uri sa citeasca, si tot ce tine de carte si lectura.

Uitam, in toate aceste discutii, ca cei care aleg sa scoleasca acasa o fac tocmai pentru a PERSONALIZA educatia copilului, a urmari interesele acestuia si a le transforma in puncte forte. Ca pot invata copilul sa citeasca si de la 4 ani daca acesta manifesta interes, si pot depasi si 9 ani daca are deficiente in acest domeniu. Ca pot face din aceasta invatare o joaca, ceva ce nu ar putea fi reprodus in mediul scolii de masa.

Parerea mea este ca scoala de acasa incepe  atunci când te apuci sa il inveti pe copil intentionat si constant, fie ca el are 2 ani, fie ca are 10 ani; când simti ca esti tu, parintele, responsabil de educatia lui academica, nu sistemul (fie ca acesta este gradinita sau scoala).

S. are 5 ani si inca este departe de a sti sa citeasca. Vreau sa va arat activitatile noastre pregatite pentru o saptamana. E scoala, e joaca? E scoala in joaca as zice eu. Dar din punctul meu de vedere, e homeschooling, si fiti liberi sa credeti orice altceva.

Incerc sa facem o activitate de matematica, una cu litere, una de istorie sau geografie, cateva jocuri care sa ii imbunatateasca procesarea secventiala, ceva arts&crafts.

masaactivitati

Matematica

Nu il stresez cu prea multe lucruri- am pregatit cateva adunari folosin cartonasele de la editura Gama din setul Adunarea, si cativa clesti de rufe pe care am scris rezultatele. S. urma sa foloseasca Numiconul pentru a aduna (desi cartonasele il ajutau si fara Numicon, prefer sa foloseasca si aceste piese, pentru a avea o perceptie mai profunda asupra cantitatilor).

activitatimate

O alta activitate (de geometrie timpurie) a fost sa potriveasca diferite forme in asa fel incat sa acopere un chenar intreg, Noi avem acest joc cumparat de multa vreme de aici si l-am folosit in diverse ocazii pe parcursul anilor.

Litere

De curând am primit cateva jocuri frumoase pe care le putem exploata pentru a exersa alfabetul. Acum suntem la nivelul in care asociem sunetul/litera initiala unei imagini. Asadar, am folosit literele magnetice de la Melissa&Doug pentru a le potrivi pe imagini (S. a ales sa potriveasca literele mici de tipar).

activitatilitere

Ii pregatisem si o activitate cu litere si clesti de rufe, insa aceasta ramane pe saptamana viitoare.

Jocuri pentru imbunatatirea procesarii secventiale

Jocuri de memorie, jocuri de tip Bandolo (acesta din urma a ramas si el pentru saptamana care vine).

activitatiS

Arts& Crafts

S. a desenat si colorat de zor in cartea prezentata aici, si spre sfarsitul saptamanii a inceput un nou proiect. A facut brelocuri cu un prieten (va voi povesti pe larg despre asta) si a fost la pictura, unde mi-a facut mie o felicitare (pana la 8 martie, desigur, voi uita de ea si va fi o totala surpriza!).

Istorie

Am inceput sa invatam despre Imperiul Roman, probabil ca ne vom intinde cu mici bucati de lectie pe parcursul a mai multor saptamani.

activpactica

E mult, e putin? E ceea ce ni se potriveste noua, si in fiecare duminica intentionez sa pregatesc tavile cu activitatile pentru saptamana ce urmeaza, Daca timpul imi permite, le voi impartasi cu voi- sper sa va inspire!

Happy learning!

8 Comments

  1. Draga Raluca, pana la urma ce importanta are ce cred unii si altii! Important este ca tu, alaturi de puii tai sa alegeti cele mai potrivite activitati. Ce stiu unii si altii din spatele calculatoarelor despre trairile voastre, despre dorintele voastre, despre vibratia voastra?
    Eu una consider ca trebuie sa adopti atitudinea si conduita potrivita pentru tine si ai tai, iar daca mai place si altora, e ok, daca nu, e tot ok!
    De la mine , ceea ce faci tu se vede foaaaaarte frumos si determinat! Si mai este si molipsitor!
    Va imbratisam, asa in ploaie, ca nici noi nu avem umbrela!

    • Asa e Ioana. Eu fac ce fac cu S. pentru ca ma simt eu responsabila de educatia lui. Cred ca nu voi inceta sa fac asta daca va intra la scoala. Si mai e ceva. Imi place. Ii place si lui. Deocamdata placerea lui e sa invete, sa petrecem timp impreuna, si a mea la fel. Va imbratisam si noi!

  2. Huludet Irina

    Draga Raluca,te citesc de vreo trei luni si cred ca este admirabil ce faci tu pentru copiii tai.
    Eu te felicit pentru felul in care te organizezi si actionezi,.Articolele tale sunt o sursa de inspiratie pentru mine prin realism, bun simt si faptul ca propui materiale,carti si jocuri accesibile si muritorilor de rand. Te felicit si va imbratisam cu drag!Irina H

    • Irina, multumim din suflet pentru aprecieri. Faptul ca te ajuta micile mele recomadari este rasplata cea mai mare pentru mine. TE imbratisez si eu!

  3. Scoala pe care o faceti voi e cea de care S. isi va aminti peste ani si ani cu cel mai mare drag.
    De partea cealalta a ecranului, noi va urmarim si va admiram.
    Spor sa aveti!

    • Irina, multumim, asa va fi si cu micuta A. Ma gândesc mereu la voi, numai nu apuc sa iti scriu. Totul ok la voi?

      • Toate bune in afara de faptul ca ploaia si vantul ne-au tinut prizoniere in casa timp de o saptamana. Asteptam primavara adevarata.😉

      • Same here!!!

Leave a Reply

