Micul chimist: experimentam cu cristale

Desi dupa ziua lui S. mi-am promis mie insami ca nu ii voi mai cumpara multa vreme jucarii sau carti (a primit o tona!), totusi operatia de apendicita a “cerut” niste premii, meritate, e drept, dar cred ca l-au rasfatat si mai mult si s-a obisnuit asa.

Adevarul e ca premiile primite de la noi fusesera  pitite mai din timp prin dulapuri, deci nu am spart pusculita pentru ele. Iar când unchiul matern s-a oferit sa-i rasplateasca si el vitejia, nu i-am refuzat oferta (multumim inca o data). Fratele meu ar fi vrut sa ii ia ceva cu telecomanda, dar S. primise doua astfel de jucarii superbe de ziua lui. Eu ma orientasem spre un joc de tip Geomag, dar in cele din urma S. a ales singur: experimente!!!

Este indragostit de seturile de stiinta pentru copii, cu experimente de tot felul (pe biologie, fizica, chimie, anatomie, botanica, samd.) In suma oferita de fratele meu ne-am incadrat cu trei astfel de jocuri, dintre care doar pe unul l-am facut imediat ce au sosit.

Eu am pus ochii pe acest set de creat cristale inca de când am citit aventurile Buburuzei cu cristalele ei. Mi- s-a parut fascinant, si nu ma steptam sa fie tare complicat.

A fost.

De cum am scos toate elementele din cutie, S. a inceput sa strige:

Mami, asta e chimie!!

kristalle

Am lungit-o putin, si i-am dat sa se joace cu materialele adunate pe când studiasem despre roci anul trecut, apoi i-am pus DVD-ul sosit cu aceasta revista de la editura ErcPress- va recomand colectia Pasi spre cunoastere din toata inima, v-am mai povestit despre alte numere, si nu sunt dezamagita deloc, iar pretul (5 lei revista +DVD) este imbatabil.

rocierc

Apoi am strans ce ne mai trebuia pentru experiment:

  • o oala in care nu gatim
  • o carpa de sacrificiu
  • un boran curat
  • tot ceea ce era in setul cumparat
  • manusi sterile

Experimentul trebuie efectuat de un adult (S. s-a uitat de la distanta, cu ochelarii pe ochi). Este nevoie de apa fierbinte, iar substanta folosita pentru obtinerea cristalelor este toxica si nu am indraznit sa imi las baiatul pe langa ea. Am dizolvat substanta (daca nu ma insel, un amestec de sulfat de cupru si sulfat de aluminiu) in bain marin si am colorat-o cu colorant, cum altfel decat albastru; am turnat o parte din solutie in micul recipient hexagonal si restul in borcan. Le-am pus ferite pe balcon, pentru ca stiam de la Laura ca s-ar putea sa dureze si doua saptamani pana vedem cristale adevarate. E drept ca pe fundul cutiei s-au format ceva cristale, dar nu ceva foarte spectaculos.

DSC03655

Pe de alta parte, verificând solutia in zilele urmatoare, eu am avut tot felul de intamplari neplacute cu ea: mi-au sarit stropi pe piele, pe haine (care s-au patat iremediabil) si in ochi! Substanta este foarte toxica, deci fiti atenti!

A fost distractiv? Cu siguranta! S. s-a imprietenit cu chimia si isi doreste si alte experimente de genul asta. Eu una insa, nu cred ca voi mai incerca prea curând sa experimentez cu substante toxice, care pateaza.

Aveti voi idei de ceva experimente mai putin periculoase, in care copilul sa fie implicat activ?

 

8 Comments

  1. eu am preferat sa las astfel de experimente pentru inca un an,dar daca nu ma insel Adela a facut mai multe experimente interesante cu Tia si Kloe asa ca de la ea poti afla mult mai multe
    pupici lui Silviu

    • Asa e, ai dreptate, Adela are niste experimente foarte faine, sa ma duc sa le revad. Nu stiu daca am eu acces la toate substantele folosite de ea. Dar merita sa verific lista intai🙂 S. e disperat dupa chestii din astea de stiinta, si chiar daca am strica jocurile si el ar fi mai mult observator, merita pentru încântarea ce i-o vedem pe fata. Adevarul e, totusi, ca sunt pt copii mai mari.

      • Da,si mie mi se pare ca sunt pentru copii mai mari chiar daca pe cutie scrie o anumita varsta

  2. Foarte faina lista propusa de tine, Raluca, o parte le-am facut (acela cu norii, gheata si sarea) dar restul sunt fantastice, abia astept sa le incercam! Multumim o tona pentru sugestie!

Trackbacks

  1. Bilant la sfarsit de an scolar | Caiet pentru şcoala de...acasă
  2. Ce mai invata Baietelul de argint… | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a Reply

