Friends- Eric Carle

Am ramas in atmosfera creata de atelierul de vineri, prin magia unei carti scrisa tot de Eric Carle: Friends.

friendscarte

Este o carte ale carei recenzii nu ii fac dreptate, dupa parerea mea. Cu ochi de parinte si de profesor, am descoperit atatea modalitati de a exploata aceasta carte, poate mai multe decat in orice alta scrisa de el si citita de noi pana acum.

Dar sa va spun cate ceva despre ea…

Povestea incepe in 1932, când Eric Carle avea 3 ani, locuia in Syracuse, NY, si era prieten cu o fetita de origine italiana, din vecini. Parintii le-au facut fotografii impreuna, si una dintre ele a ramas la Eric (cu inscriptia Juni 1932).  La varsta de 6 ani, viitorul scriitor (nascut in NY, fiul unor imigranti germani) s-a mutat impreuna cu parintii lui, inapoi in Germania. Mutarea aceasta avea sa ii coste destul de mult, pentru ca tatal lui Eric a trebuit sa lupte in razboi si aproape si-a pierdut viata in lagarele de prizonieri sovietice. La 22 de ani, Eric se intorcea in Statele Unite ale Americii, vorbind o engleza proasta si doar cu 40 de dolari in buzunar…

friendsultimapagina

Asa cum marturiseste si el, s-a gandit multa vreme la mica lui prietena din copilarie, si  cartea de fata este inspirata de ea si de speranta ca poate o va regasi. O alta sursa de inspiratie  e lunga casnicie a autorului alaturi de sotia sa, Bobbie.

Cartea este destinata copiilor foarte mici si prescolarilor. Textul este simplu si ilustratiile inconfundabile ale lui Carle, pline de textura si de culoare, cu care suntem deja obisnuiti.

friends1

Iata cate moduri in care poate fi exploatata am descoperit eu la primele lecturi:

  • subiectul in sine este fascinant- o prietenie pentru care se merita sa lupti, sa nu renunti, sa mergi pana la capat; o poveste despre perseverenta si dedicare; o afirmare a unor valori reale, in care cred; un final (desi neagreat de unii)- mie mi se pare foarte potrivit, ca de basm, si când daca nu in copilarie ne bucuram mai mult de basme?
  • poate fi o carte terapeutica pentru copiii care trebuie sa sa mute, lasandu-si in urma prieteni dragi.
  • ca si profesor de engleza, o recomand pentru incepatori/ nivel mediu- past tense simple, foarte multe adjective, antonime, expresii repetitive.
  • avand un copil pasionat de pictura, nu am putut sa nu observ cat de mult poate fi folosita aceasta carte pentru proiecte de arts and crafts.  Noi chiar am facut asta dupa ce am citit cartea, am discutat despre directia tuselor, despre diverse materiale pe care putem picta si cu care putem picta pentru a obtine texturile din carte- si despre asta va voi relata imediat mai pe larg.
  • se poate exersa numaratul pana la 10.
  • din punct de vedere logopedic (de când S. face logopedie am ajuns sa fiu atenta si la detalii de genul acesta) – mi se pare o carte valoroasa, am recunoscut in onomatopeele presarate de-a lungul textului (periodic) exercitii logopedice pe care S. trebuie sa le faca, deci avem pretextul de a le repeta fara a i se parea lui o corvoada.

Aici puteti urmari o recenzie video foarte frumoasa si detaliate, cu imagini si text din carte. Aici o gasiti lecturata, daca vreti sa va faceti o idee completa despre ea.

Dupa ce am citit cu S. Friends, am insistat pe anumite elemente de vocabular in engleza si el mi-a cerut niste explicatii privitoare la ilustratii, am facut si un pic e arta pe marginea ei. Cum va povesteam mai devreme, am discutat despre culori, nuantele de pe pagina, orientarea tuselor (oblice, ondulate, orizontale), cum am putea sa le obtinem si noi. Cel mai usor mi s-a parut sa pictam pe folie de aluminiu, dar pentru ca mi s-a terminat folia am reciclat niste pungi de la lapte praf si cereale de bebelusi. Le-am lipit pe tavile noastre cu scotch de hartie, si am inceput sa pictam pe ele, folosind rotocoale de vata, penson, betisoare de ureche. Culorile care au prins cat de cat pe folie au fost cele acrilice.

firendsart

Am ales trei pagini pe care sa le reproducem.

Raul (favorita mea):

friendsrau

Iarba:

friendsiarba

Ploaia:

friendsploaie

Vreti sa stiti partea cea mai frumoasa a povestii care inconjoara povestea? Dupa mai bine de 80 de ani, Eric si-a regasit, cu ajutorul aceste carti, prietena din copilarie, care era nu numai in viata, dar si gata sa il revada. Avea si ea, pastrata cu grija, o fotografie similara. Cititi toate delatiile acestei miraculoase reintalniri.

Sper ca v-am facut pofta de lectura🙂  Multumim mult, Alina, pentru ca ne-ai imprumutat aceasta carte minunata!

 

 

 

 

 

10 Comments

  1. Raluca, recenzia ta m-a facut sa plang! Trebuie neaparat sa cumpar cartea aceasta – fix la fel am si eu un fost coleg de scoala, pe care il caut innebunita si de care nu reusesc sa dau. La fel avem si noi o fotografie din clasa 1, era prietenul meu cel mai bun si mai drag, pe care imi doresc enorm de mult sa il revad si de care mi-e cumplit de dor. Ufff, uite cum imi incep saptamana :))). Dar sunt bune emotiile astea, nu-i asa?
    Si cat de frumos ati pictat!!!

    Multumim din suflet pentru recenzie.
    Va pupic mult!

    • Da, CAmelia, emotiile sunt pozitive! Iti doresc…upon a star, sa iti regasesti prietenul drag!

  2. Raluca, si eu iti multumesc pentru recenzia minunata! chiar doream sa stiu cum arata interiorul acestei carti.
    Superb ati redat imaginile din carte!

    • Multumim mult, Coca, vreau sa o si recitim de cateva ori inainte de a o returna, e foarte frumoasa🙂

  3. Tatiana

    Si noua ne-a placut cartea! O sa ne ajute pe viitor la lectiile de engleza! Multumim pentru activitatile sugerate, o sa le incercam!

    • Cu siguranta, e foarte buna de exploatat, si cred ca se pot inventa si mai multe activitati. Ma gândesc deja la o cutie senzoriala cu chestii tactile care sa imite imaginile din carte🙂

  4. Minunata recenzie!

    • Multumesc mult, Ioana!

Trackbacks

  1. Bilant la sfarsit de an scolar | Caiet pentru şcoala de...acasă
  2. Mamele și educația timpurie - Totul despre mame

Leave a Reply

