10 idei senzoriale: stimulare auditiva

In ultima vreme Cati a facut progrese pe plan motric (tot la 3 luni vedem cate un progres major) si incerc sa ii mai variez activitatile, mai ales ca vine vara si avem mai multe oportunitati. Cine o cunoaste pe Cati cat de cat, stie cat de mult adora jucariile luminoase si muzicale. Dar vreau sa facem ceva diferit, sa ii arat si alte tipuri de jucarii sau activitati, care sa o stimuleze senzorial si, implict, cognitiv. De aceea ii pun laolalta niste activitati de stimulare senzoriala, usor de facut, pe care le puteti prelua cu copiii vostri de la 6 la 18 luni (unele sunt chiar pentru copii mai mari).

Stimulare auditiva:

Nu mai tin minte cum am descoperit fascinatia Ecaterinei pentru sunete. La inceput, ne temeam ca va fi oarba si surda. Dar daca ar fi auzit, voiam sa ii facem viata cat mai frumoasa, voiam sa ii punem muzica. Am testat-o la 3 luni si am descoperit ca avea auzul foarte aproape de cel normal. Asta era grozav!

Am inceput cu:

1. Jucarii fosnitoare, diferite tipuri de zornaitori (acestea i-au placut foarte mult).

2. Jucarii muzicale si luminoase (nu cred ca e nevoie sa repet cat le adora si cat de mult au stimulat-o). Foarte mult i-a placut mobilul acela de bebelusi de agatat deasupra patului. Din pacate, m-am trezit tarziu sa il cumpar, când ea deja incepuse sa apuce obiectele suspendate, asa ca nu s-a bucurat decat cateva luni scurte de el.

3. Muzica pentru copii, cantata de copii- citeam undeva ca bebelusii nu raspund la melodie, cat raspund la ritm. Muzica pentru copii pe care o avem noi are ritmul alert si foarte accentuat. Puteti asculta aceasta muzica interactiv, zornaind clopotei, batand in palme, dansând, etc.

4. Muzica clasica– va povesteam la un moment dat despre efectul Mozart si despre importanta muzicii clasice pentru creier.

5. Muzica setata pe frecventa vocii umane– este un exercitiu pe care il avem de la NACD, cu niste CD-uri speciale (deocamdata pe folosim doar pe cele de ascultare pasiva) care ajuta creierul sa fie atent la frecventa vocii umane si sa o separe dintre mai multe zgomote inconjuratoare, pentru a facilita intelegerea mesajului vorbit.

6. Exercitii de procesare secventiala auditiva– pentru aceasta noi avem tot CD-uri de la NACD, dar puteti face si voi acasa exercitii. De exemplu, daca copilul de un an, doi, are o procesare secventiala de 1 (va dati seama de asta pentru ca indeplineste o singura comanda), puteti sa incepeti sa exersati pentru 2 :  4 serii de cate 2 sunete (doua lovituri, sunete scoase cu vocea dvs, batai in obiectele din jur, etc.), iar  la a 5-a serie asteptati cateva secunde pentru bataia finala. Ceva de genul acesta: pac-pac, pac-pac, pac-pac, pac-pac, pac…pac. Faceti asta de mai multe ori pe zi, alternând sunetele (jucarii, obiecte lovite, vocea dvs.). Puteti cere sa comunice copilul in propozitii de doua cuvinte; de exemplu: daca el cere apa, dvs. sa ii cereti sa spuna “da-mi apa”. Puteti sa ii cereti sa arate doua imagini pe o carte: “Arata-mi norul si avionul”. Explicati-i in doua cuvinte: daca ii aratati o poza, spuneti-i “oaia alba/ mica/ dragalasa”, nu doar “oaia”.  Aceleasi exercitii sunt utile daca vreti sa treceti de la o procesare de 3 la 4, samd. Daca sunteti consecventi cu ele, vor da rezultate.

7. Exploram sunete cu oale, capace si ustensile de bucatarie. Imi amintesc când S. era mic si se vedea din el doar jumatatea posterioara, restul era adancit in dulapul cu oale. Cat de mult s-a jucat cu ele! Cati inca nu manifesta interes si nici nu prea am lasat-o pe jos in buctarie, dar saptamana trecuta i-am adus oale, capace, linuri de lemn, metal si plastic, un tel, si altele de genul, pentru a ne juca cu sunetele produse de aceste…”instrumente”.

DSC03861

8. Instrumente muzicale mici sau de jucarie– cu zelul regasit pentru stimularea senzoriala, am adus instrumentele muzicale de jucarie care s-au adunat prin casa (maracas, un fluier, un windchime, o tamburina, etc.) si ne-am jucat cu ele, exersând in acelasi timp procesarea secventiala asa cum v-am povestit mai sus. Cati a fost fascinata.

DSC03874

9. Instrumente muzicale mari– ori de cate ori avem ocazia, o lasam pe Cati sa zdrangane la un pian sau o pianina. Cati adora asta si ar putea sta cate jumatate de ora sa apese pe clape. Nu am incercat cu altceva, insa cred ca si o chitara sau o toba i-ar placea la fel de mult.

10. Vocea dumneavoastra– eu nu cânt foarte bine, insa asta nu ma opreste sa nu insotesc unele activitati zilnice (masa, unele exercitii) cu cate un cantecel. E interesant sa vad ca ea reactioneaza la unele cantecele, pe când altele o lasa rece. E mai cooperanta daca ne jucam cantand, decat daca o facem in liniste. Cantecele, asa cum sunt ele, o înveselesc si ii prelungesc rabdarea.

Cu copii tipici mai mari puteti face tot felul de jocuri de stimulare a atentiei auditive: când iesiti afara puneti-l sa stea 5 minute cu ochii inchisi si sa va enumere ce aude. Jucati telefonul fara fir, jocul tacerii, invatat-i cum e treaba cu sunetele, vibratiile, aparatul auditiv, ascultati adaptari radiofonice ale povestilor si cititi  cu glas tare, si mai ales faceti exercitii de imbunatatire a procesarii secventiale auditive. Foarte multe din deficientele de invatare ale copilului scolar tin de incapacitatea lui de a procesa la un nivel adecvat varstei, de faptul ca nu aude sau nu vede cum trebuie. Un copil diagnosticat cu ADHD este de fapt un copil de 5-6-7-8 ani care are procesarea secventiala a unui copil de 2 ani. E inuman sa ceri unui copil de 2 ani sa stea 6 ore in banca linistit. Ei bine, acelasi lucru il facem cu copiii mai mari dar care nu proceseaza la nivelul varstei lor.  Vestea buna e ca lucrul acesta se poate schimba cu exercitii si efort constant din partea copilului si al parintelui.

Spor la joaca!

2 Comments

  1. Ina

    Te-ai gandit sa-i faci asa ceva? https://www.etsy.com/listing/101345232/sensory-bags-a-montessori-inspired Ma tenteaza si pe mine sa confectionez, din materiale diferite, dimensiuni diferite, dar n-am nici o idee cu ce sa le umplu sa sune diferit, dar sa le pot si spala (deci exclus fasole, orez, etc, ma gandesc la niste hartie de flori, bilute…)

    • Da, sigur! avem chiar doua daruite de o prietena si ii plac mult Catiushei. Dar urmeaza o postare despre stimularea tactila🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s