10 idei senzoriale: stimularea olfactiva si gustativa

Iata-ne ajunsi si la ultima lista de idei senzoriale, iar cele doua simturi nu se pot separa, asa incat vom combina ideile de joaca pentru ambele.

Nici unul dintre copiii mei nu a fost pasionat de gusturi in special, ambii sunt reticenti sa incerce lucruri noi, si de asta pe unele le abordam in joaca. S., in schimb, când era mic adora sa miroasa tot felul de lucruri, asa ca am exploatat un pic aceasta mica pasiune a lui. Mai tarziu am facut si lectii detaliate despre simturile acestea, insa nu am apucat sa scriu despre ele pe blog la momentul respectiv.

DSC01033

1. Imi amintesc despre un joc senzorial olfactiv pe care l-am pus laolalta când S. nu avea nici doi ani- am mers intr-un mall din Iasi si am cumparat, la standul cu sapunuri parfumate care se vindeau in functie de gramaj, multe felii subtiri cu tot felul de arome: florale, fructate…si le-am studiat impreuna cu S. E unul dintre jocurile noastre care mi-a ramas cel mai bine intiparit in minte.

2. Ceva mai tarziu am pus laolalta un joc de potrivire dupa criterii olfactive, folosindu-ne de recipiente de la ouale Kinder.

3. Când am invatat despre fructe, ne-am jucat legati la ochi un joc de recunoastere dupa miros si gust.

DSC01053

4. Pe când S. era inca mic, am facut o activitate foarte frumoasa cu cifre si mirodenii, expunandu-l la diferite mirosuri si denumiri ale plantelor ce se pun in mancare. Puteti face si picturi in acest fel cu diverse mirodenii.  La noi fost un hit!

5. Daca aveti obiceiul sa dati copiilor bomboane colorate (nu unul tocmai sanatos, sa fim clar intelesi🙂 ), puteti face si acest experiment, iar apoi puteti vorbi despre gustul dulce al bomboanelor.

6. Imi amintesc ca in momentul in care am studiat cu S. si Izabela simtul gustativ, pe patru tavite am avut reprezentanti ale celor patru gusturi ( zahar pentru dulce, lamaie (sau sare de lamaie) pentru acru, sare pentru sarat si cacao pentru amar. Izabela nu a apreciat deloc gustul sarii de lamaie!).

7. Pe Cati vrem sa o introducem incet incet in lumea gusturilor (asta mi-am propus vara aceasta). Pentru ea cel mai bun lucru pe care il facem pe parte orala este stimularea bucala pe care o facem zilnic, ceva de genul acesta. Muschii gurii s-au intarit considerabil (ca sa va faceti o idee, Cati a fost de la inceput hranita cu un biberon cu tetina cea mai moale, pe sticla caruia apasam noi ca sa curga laptele. In primii doi ani de viata a baut doar lapte praf  cu orez, in aceasta maniera, ajutata de noi. Dupa aceste exercitii poate trage singura din biberon, manaca mai diversificat cu lingurita si bea cu paiul. Acum am inceput exercitii pentru masticatie.) Ca sa accepte exercitiul, atasam un gust periutei cu care il facem.

8. Un joc 4 in 1 pe care il jucam cu Cati in ultima vreme este urmatorul: am pe o farfurie cateva fructe. Le luam pe rand in mana, le pipaim, le mirosim, le denumim. Pe multe dintre ele le stie de pe flashcards. Apoi pun un paravan de lemn sau carton in fata ei si ascund doua fructe. Ii spun ceva de genul. “Banana. Portocala” Ridic paravanul si spun”Cati, ia banana”. Când alege corect, primeste o bucatica de banana in gura (este un exercitiu de pre-mestecare). Avem astfel un joc de procesare secventiala, unul de imbogatire a vocabularului, unul senzorial olfactiv/gustativ si unul de mestecare.

9. Când stimulam copilul din punct de vedere gustativ ne gândim si la textura, si la temperatura, iar un joc in care capsunile sa fie servite sub diferite forme (intregi, la temperatura camerei sau reci de la frigider si chiar congelate, sub forma de pasta sau suc) mi se pare foarte interesant. Pana la urma, joaca asta este pentru a stimula copilul sa dobandeasca abilitati in viata de zi cu zi si sa fie capabil sa discrimineze si sa descrie diferitele lucruri pe care le baga in gurita, nu?

10. Introduceti jocurile cu mancare printre alte activitati, si astfel copilul va fi mult mai tentat sa guste “in joaca”. Noi am facut, de pilda, o omida din kiwi si capsuni la atelierul cu Omida Mancacioasa, si a avut mare succes printre copii.

omida5

7 Comments

  1. E minunat că-l poți convinge pe S.să guste ca o nouă experiență. La mine nu funcționează nimic! Nu vrea să guste nici un fel de fruct înafară de mere (și ocazional pere), din portocale bea doar sucul. De legume…tre să fie ascunse bine prin mâncare să nu dea de ele și să le înghită. Și nu înțeleg de ce! Pentru că de mic i-am dat din toate fructele și legumele. Pe măsură ce crește apetitul față de mâncare scade considerabil! Și recunosc sunt zile întregi când mă gândesc cu groază că trebuie să-i dau să mănânce, și sunt zile întregi în care îmi strică dispoziția cu stilul lui de mâncare! Tu cum ai procedat Ralu? Vreo idee?

    • Nico, aceeasi problema am avut-o si noi. In continuare supele de legume i le servesc supe creme. O mare parte din timp (acum nu mai e asa de grav) si fructele i le faceam smoothie cu iaurt, pentru ca preferam sa manace 3-5 fructe pe zi si nu doar jumatate de mar sau de banana. Si cabd era mic manca mult mai multe, cu mult mai multa pofta. Acum la fructe a functionat, pe de o parte, un joc inventat de bunicul matern, cu maimutica Chimpi care ii aduce fructe de la tropice- asta l-a convins sa manace castronele intregi de bucati de fructe si chiar sa incerce unele noi. PE de alta parte, lectiile noastre despre fructe au dat roade, vara asta, de pilda, a mancat fara probleme pepene rosu si galben. Acum manaca mai toate solidele, dar, de pilda, refuza laptele cu cereale (muesli). Si noua ne e greu, dar daca te consoleaza cu ceva, e mai bine decat anul trecut sau acum doi ani🙂

      • 🙂 Of…la mine iaurtul nici nu încape vorbă să-l mănânce! Și i-am tăiat toate dulciurile. Nu primește decât dacă mănâncă ceva consistent! Am luat storcător de fructe în ideea că dacă nu le mănâncă, fac suc și-l bea. Și ce crezi? Nu vrea să bea dacă vede că fac suc la el! Sper cu toată inima la anul să fie mai bine!

      • Iti trebuie o maimuta Chimpi si niste vecini mancaciosi. S, merge mereu la vecini si cere de mancare (ei il conving sa incerce chestii noi mai bine decat mine) si mai cere si la pachet🙂

      • Noi aici nu avem deloc vecini. Trăim într-un bloc gol, și momentan într-un oraș pustiu🙂 Dar la biserică mănâncă orice i-ar da altcineva. Dacă încerc să-i dau acasă același lucru, nu mai mănâncă…deci ai dreptate! Numai dacă aș găsi de cumpărat vecini😀

      • Ai gasit solutia :)))

Trackbacks

  1. Cu Cati la joaca: Fructe si legume | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a Reply

