Insectarul

Imi amintesc cu drag primele lectii despre insecte pe care le-am facut impreuna cu S., când el nu avea in jur de doi ani si totul era foarte simplu (denumeam insecta, o priveam in poze sau pe viu, citeam cate ceva despre ea, eventual invatam un cantecel sau faceam un craft). De atunci, incercam sa reluam tema in fiecare an, adaugand noi si noi elemente. In felul acesta cunostintele se consolideaza iar când S. va ajunge la scoala, nu ii va lua ore in sir de invatat pe de rost lectia de biologie. Totul va face sens pentru ca si-a insusit in mod placut si observând in natura notiunile aflate in carti. Cel putin, asta e speranta mea.

Pe lista pentru vara aceasta am avut si realizarea unui insectar. Astfel, de când ne-am mutat la tara am inceput sa strângem insectele moarte care ne ieseau in cale (sotul meu chiar glumea, spunând ca Dumnezeu stie ca vreau sa fac insectar, pentru ca trimite multe gaze sa moara pe terasa noastra). El a gasit si un cuib de viespi in pod, o minune a naturii din hartie fabricata de viespia gigant (avem un exemplar si in insectar).

DSC04530

I-am promis vecinei noastre care acum trece in clasa a cincea ca o vom astepta sa vina de la mare, pentru ca voia tare mult sa participe la lectia despre insecte.

Venind impreuna de la plimbare, am recapitulat ciclul vietii unei insecte (ou-larva/omida/nimfa- cocon/pupa/crisalida- insecta adulta) si structura corpului unei insecte (cap-torace-abdomen- sase picioare- antene- aripi superioare si inferiooare- elitre ochi-falci, etc.). Material didactic aveam din belsug in jur.

Intr-una din zilele urmatoare, am luat doua bucati de polistiren, pistolul de lipit cu silicon si doua enciclopedii, si ne-am apucat de studiat si de lipit insecte pe doua insectare: unul al Baietelului de argint si altul al D-ei.

Am sortat insectele pe tavi, am cautat sa le identificam pe cele cunoscute de noi (nu am reusit inca sa le recunoastem pe toate, dar insectarul este inca in lucru). Am comparat insecta adevarata cu poza din carte si am citit informatiile despre ea. Pentru ca muste aveam din belsug, acestea au fost principalul obiect sacrificat pentru studiul structurii corpului. Ne-am folosit chiar si de figurinele Safari ltd. sau cele chinezesti pe care le aveam la indemana.

DSC04524

Cartile folosite de  noi sunt  Prima mea enciclopedie despre insecte aparuta la editura Litera (calitatea ar fi ireprosabila daca nu ar exista cateva greseli de tipar) si Enciclopedia Disney despre Insecte si Paianjeni, aparuta la editura Adevarul.

DSC04531

Pe masura  ce le identificam si citeam despre ele, le lipeam cu silicon pe polistiren. Urmeaza sa umplem plansa pana la sfarsitul verii si sa adaugam etichete, iar când totul va fi gata voi adauga o poza finala. Am ales totusi sa scriu acest articol acum, pentru ca insectarul e un lucru foarte simplu de facut pe timp de vara si poate va inspira aceasta idee.

DSC04527

Am avut si o tentativa de a folosi microscopul, insa pana i-a dat de capat tatal lui S., a trecut momentul oportun. Pe acest microscop (nou, cu parte electronica, cu multe piese in cutie) l-am gasit intr-un charity shop in Anglia, cu numai trei lire. Lectia nu s-a incheiat aici si sigur vom avea si oportunitatea de a vedea la microscop parti ale insectelor.

DSC04529

Avem albine, carabusi, muste de mai multe culori, tantari, fluturi de zi si molii, viespi si altele inca neindentificate. Preferatul meu e un scarabeu de smarald, spectaculos prin culoarea carapacei sale.

Spor la joaca si la invatat!

 

7 Comments

  1. Lume fascinanta pentru toata lumea. Frumoasa ,,vorbirea” despre insecte:)

    • Stiu ca si voi aveti lectii frumoase pe tema asta, Ioana!

  2. Minunat Raluca! Adevărul este că ești curajoasă! Nu știu cum reușești să pui mâna pe insecte😀 că eu sigur o să-l învăț pe G. doar din cărți😀 E foarte fain microscopul. De câte ori mărește? Noi am luat unul din Lidl și mărește de maxim 600 de ori.

    • Nico, nu stiu exact de cate ori mareste, sigur una e de 600, are trei optiuni, dar nu stiu daca e mai mare de 600. Iti dai seama ca nu ma prea pricep, data viitoare când il scot iti spun. Acum Dani a prins o lacusta maaaare, asteptam sa moara, sa o bagam si pe ea la insectar. Clar microscopul ala nu face doar 3 lire, Domnul ne-a binecuvantat din plin in Anglia cu multe descoperiri faine in charity shops🙂

      • Da, am auzit de charity shops. Lucruri bune la prețuri incredibile! Și al nostru are trei opțiuni, dar cea mai mare este de 600. În set mai are și niște eprubete, pensete..și mai nu știu ce. Cred că niște plăcuțe de studiu cu diverse materiale… Ce mi-ar place să mă plimb în astfel de magazine! Cred că-s tot felul de comori ascunse în ele!

  3. violeta.argatu

    super! am avut si noi o tentativa anul trecut. Stransesem vreo zece insecte pe care le prinsesem tot pe o placuta din polistiren, dar cu bolduri😀😀.

Trackbacks

  1. O lectie de botanica…cat doua anotimpuri! | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a Reply

