Despre Stevia si cata apa trebuie sa bea un copil

Despre Stevia am aflat in urma cu vreo doi ani, la o evaluare NACD. Cati, pe atunci, se hranea doar cu lapte praf Humana HA la care adaugam orez pentru bebelusi. Alesesem tocmai acel lapte praf pentru ca avea cantitatea cea mai redusa de zahar, iar copiii cu T13 au foarte multe sensibilitati digestive, printre care faptul ca nu metabolizeaza bine zaharul.

Cati avea peste un an si o dieta extrem de limitata.

“De ce nu ii pasati legume si fructe?”, ne-a intrebat Bob Doman.

“Pentru ca le refuza!”

“Indulciti-le”, ne-a spus el.

“Cum? Cati nu metabolizeaza bine zaharul, iar despre indulcitori artificiali nici nu se pune problema, iar mierea poate cauza botulism”.

“De ce nu folositi Stevia?”, m-a intrebat el contrariat.

Nici nu stiam ca exista!

Ei bine, Bob ne-a trimis din SUA doua pachete cu Stevia pulbere, pe care, adaugand-o treptat in legume, am folosit-o pentru a diversifica dieta Ecaterinei.

Ce este Stevia? Un indulcitor 100% natural, fara calorii, fara zaharuri, fara lipide. Cateva picaturi de Stevia lichida pot indulci ceaiul, iaurtul, inghetata, orezul cu lapte si orice alta bautura sau mancare.

Acum Cati a renuntat complet la formula de lapte praf. Manaca supa de legume cu carne sau ou (tolereaza aproximativ 7 legume) si fructe cu orez (stim sigur ca tolereaza 3-4 fructe). Pentru mine, ca mama, sa trec de la lapte praf la mancare gatita a insemnat un progres enorm, pe care abia anul acesta l-am realizat intru totul. Toata mâncarea ei este semilichida, pentru ca…nu bea apa!

Refuzul lui Cati de a bea apa nu ne-a ingrijorat pana nu demult. Puteam sa adaugam destul de multa apa in mâncarea ei, si astfel mesele ei erau de ~500 de ml, de cate 5 ori pe zi. Urina foarte mult, si nu parea deloc deshidratata.

Cu toate acestea, ceva ce am citit pe un grup al parintilor cu copii speciali, m-a pus pe gânduri:

Care e necesarul zilnic de apa pe care un copil trebuie sa-l bea? Iata formula de calcul dezvoltata de echipa lui Glenn Doman- Sub 10 ani : greutatea(kg) x 43,56 = ml . Pentru 10-12 ani : greutatea(kg) x 33 = ml.

“Se refera in general la apa si ceai pentru ca, in cazul altor lichide, organismul consuma foarte multa energie pentru a extrage apa (dintr-un suc de fructe, de exemplu). Si energia aceasta e necesara organismului pentrut multe alte procese, cum ar fi asimilarea apei. Se mentioneaza ca nici apa folosita la gatit nu se calculeaza ca si lichid”. 

Acest lucru m-a pus ingrijorat. Cati ar trebui sa bea apa, doar apa, nu sa isi extraga apa din mancare. Dar cum sa o fac sa bea apa, ea care refuza cu desavarsire apa sau ceaiul?

Chiar atunci am primit pe e-mail un anunt al celor de la Organic Baby, care au introdus in oferta lor Stevielle– forma lichida de Stevia. Pretul (16 lei), mi s-a parut mai mult decat accesibil, si am comandat pentru a face o incercare. Oare Cati va vrea apa daca e dulce?

DSC05128

Ei bine, prima incercare a fost un succes! Nu ma asteptam, dar in cateva reprize mici Cati a baut mai bine de jumătate de cana. Fara sa arunce paiul din gura, cum facea alta data, fara sa refuze sa il ia a doua sau a treia oara. Vreau sa imi fac acest bun obicei de a-i da apa, si poate asa reusim sa trecem si la alimente ceva mai solide.

Stiu ca Antoaneta foloseste Stevia ca adjuvant in cura de slabire, si ca soacrei sale, daca imi aduc bine aminte, i-a placut cafeaua indulcita cu Stevia. Organic Baby are si varianta cu aroma de capsuni sau caramel, dar eu am ales-o pe cea naturala pentru Cati.

DSC05129

Daca va intrebati ce altceva am comandat de la Organic Baby, trebuie sa recunosc ca mi-am facut o rezerva de piatra de alaun, de care sunt extraordinar de multumita (va povesteam aici), si tinctura de propolis.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

