Carti Usborne: Fat Cat on a Mat featuring Stikeez

Aceasta este o carte pe care am parcurs-o deja cu S., si pe care o socotesc una dintre cele mai bune investitii in materie de educatie pentru copilul meu, de anul acesta.

fatcat

Eu am cumparat-o in urma recenziilor citite pe diferite bloguri prietene, si am ales varianta cu 12 povestiri si CD inclus. Mi-am spus ca va fi mai folositoare daca vom trece prin ea impreuna, apoi S. va avea posibilitatea sa si asculte povestile in timp ce se joaca. El e mare fan povesti audio; bine, nu in engleza, dar cu motivatia potrivita il conving sa asculte CD-ul din când in când. Cartea este tiparita pe hartie lucioasa de foarte buna calitate, cu coperti cartonate, uneori paginile se desfasoara, lungindu-se, pentru a continua firul povestii si a surprinde copilul. Mie ilustratiile mi se par superbe, exact cum as vrea sa fie ilustrata o poveste de-a mea, de as  scrie vreodata una.

fatcat1

Nu ma asteptam totusi sa prinda atat de bine la S.!

Fat cat on a mat and other tales, de Phil Roxbee si Stephen  Cartwright, face parte din Usborne Phonics Stories si este o colectie de povesti extrem de simple, cu cuvinte foarte scurte, cu rima in firul povestii, toate ca sa incurajeze citirea fonetica (foneme atasate literelor). Ceva de genul acesta:

Fat Cat sees a bee. Fat Cat flees up a tree. “I don’t like bees!” yelps Fat Cat. I don’t like bees and I don’t like trees. I don’t like bees or trees.

Dupa cum observati, cuvinte scurte, multa repetitie, expresii uzuale pe care copilul sa le tina minte si sa le foloseasca in alte contexte. De altfel, pe prima pagina exista o explicatie ampla a ceea ce inseamna citirea fonetica, citirea aplicand anumite reguli fonetice (foarte asemanatoare cu modul in care invatam sa citim in limba romana), in opozitie cu citirea cuvintelor neregulate, pe care copilul trebuie sa le invete ca atare, pentru ca nu se supun unor reguli de citire.

Iata cum arata cuprinsul, CD-ul, si o alta “supriza” de care eu m-am folosit in citirea acestei carti: -la începutul fiecarei povesti suntem anuntati ca: There is a little yellow duck to spot in every big picture. Eu citeam fiecare cuvant sau cuplet, S. repeta dupa mine, apoi traduceam impreuna (unde era el in stare sa traduca il lasam pe el sa descifreze sensul in romana); la sfarsit, imi “aminteam” brusc ca nu ne-am uitat dupa ratusca, si astfel ii mai citeam eu odata povestea lui S., rapid, in timp ce el cauta rata in poze.

fatcat2

S. a retinul multe cuvinte si expresii, iar eu mi-am dat seama ca are o capacitate mai mare de intelegere a limbii engleze decat credeam. Nu vreau sa il subestimez, dar S. nu e baietelul cu o inteligenta lingvistica extraordinara (de altfel, nici cu una muzicala). El a vorbit foarte greu, abia de curând a ajuns sa il pronunte pe R, si inca mai face dezacorduri in limba romana. Nu invata cu usurinta poezii, nu simte rima, si nu retine nume. Are persoane care ii sunt foarte dragi si care il indragesc la rândul lor, si carora inca le incurca numele. Daca un instrument nu il voi forta niciodata sa invete in conditiile in care nu va manifesta interes pentru asta, o limba straina e totusi musai sa stie, si de aceea o iau din timp (de altfel, am inceput sa citim in engleza din momentul in care s-a intors de la maternitate). Eu nu ma astept sa invete fulgerator limba engleza, si tocmai de aceea m-a surprins placut efectul acestei carti asupra lui.

Acum, poate va intrebati ce sunt Stickeez si ce legatura au ei cu cartea Usborne?

(Daca aveti copii peste 2-3 ani, ma indoiesc ca nu stiti ce sunt🙂 ).

Stikeez sunt figurinele pe care le primiti la Lidl pentru cumparaturi peste 50 de lei. Aceasta este toata colectia:

stikeez

S. are vreo 23 (inclusiv dubluri si tripluri), adunate de la cumparaturile noastre, ale bunicilor, si darnicia prietenilor (multumim!!). O parte din figurine, dupa cum vedeti, reprezinta extraterestrii, iar alta, animalute. Noi ne jucam in felurite moduri cu ele, si va vom povesti despre asta si in alte articole.

Pentru ca noi deja am terminat cartea Fat cat on a mat, acum recurgem la un joc prin care sa il conving sa recitim povestile. Il rog sa extraga dintr-un butoias de lemn, reciclat de la un ambalaj de cafea, o figurina, si daca se nimereste vreun animalut existent  in carte, citim povestea respectiva. Dupa cum vedeti, le putem citi pe cele  cu Sam Sheep can’t sleep, Frog on a log, Fat cat on a mat, Shark in the park, Big Pig on a dig, samd. In felul acesta, i se pare distractiv si nu refuza lectura.

fatcatsteeks

Eu am cumparat cartea de la prietenii din Piatra Neamt de la Smart Play, dar o puteti comanda de oriunde in tara prin distribuitori cum ar fi In minunata lume a cartilor sau Micul cititor. Povestile se pot cumpara si separat, de preturi este bine sa va interesati in momentul in care doriti sa comandati, pentru ca uneori o/le gasiti si la reducere.

In tot restul anului vom continua cu astfel de carticele bazate pe Phonics Reading, pe care S. le va primi de Mos Nicolae.

Happy learning!

 

1 Comment

    Trackbacks

    1. The Usborne Reading Collection | Caiet pentru şcoala de...acasă

    Leave a Reply

    