Cateva ganduri pentru parintii de copii cu intarzieri de vorbire

De la bun inceput, vreau sa precizez ca nu sunt specialist in logopedie. Sunt doar o mamica de doi copii, dintre care unul a vorbit greu, iar celalalt este nonverbal. Cum se spune, nevoia te invata 🙂 Tocmai de aceea rândurile de mai jos nu sunt nici sfaturi, nici litera de lege, ci doar observatiile mele personale. Luati-le ca atare, iar eu sper sa fie de folos cuiva.

  • E bine ca cel mic sa mestece de timpuriu; nu va feriti sa oferiti mancare solida sau sa insistati ca el sa mestece, cu cat mai repede (dupa varsta de 9-10 luni), cu atat mai bine. Aceasta este una dintre cele mai mari greseli pe care le-am facut eu, si pe care le regret. Mestecatul ajuta la formarea musculaturii gurii, in mod natural, si va facilita o pronuntie buna. Daca observati o hipotonie a gurii, cum este cazul la multi copii cu nevoie speciale, nu ezitati sa faceti masaj facial si bucal, cu consecventa, zilnic;  din proprie experienta, va spun ca da rezultate.
  • Daca planuiati sa cresteti copilul bilingv, dar la un moment dat ati observat o intarziere de limbaj si “binevoitorii” v-au avertizat ca aceasta se intampla din cauza ca e copilul confuzat de doua limbi, sfatul meu este sa cresteti totusi copilul bilingv. In experienta noastra, faptul ca am renuntat la engleza pentru ca S. a vorbit mai greu, nu l-a ajutat in nici un fel sa vorbeasca romana mai repede sau mai corect. Dimpotriva, faptul ca a vorbit mai greu, ar fi trebuit sa fie un semn pentru mine ca inteligenta lingvistica nu e chiar punctul lui forte, si i-as fi facut un serviciu mult mai mare sa insist pe engleza când ar fi absorbit-o in mod cat se poate de natural, fara sa se opuna.
  • Incercati sa imbogatiti cat de mult puteti vocabularul receptiv: vorbiti cu copilul, cititi carti, folositi flashcards. Chiar daca S. are o pronuntie mai greoaie, totusi sunt mandra de vocabularul lui receptiv, dar si de cel expresiv de la 5 ani si ceva.

limbajbebe

  • Un copil care nu se poate exprima si nu isi poate face cunoscute nevoile si dorintele poate fi foarte usor frustrat si furios, de aceea este bine sa il ajutati cat se poate de mult sa foloseasca limbajul pe care el il are deja. Când era S. mic, am citit despre importanta jocului in logoterapie. Pe blogul unei specialiste americane am aflat despre jucariile care promoveaza imbunatirea vorbirii, si am incercat sa aplic asta cu S. L-am incurajat sa foloseasca, in cadrul jocului de rol, toate sunetele pe care era el capabil sa le produca, onomatopee, cuvinte scurte, stalcite, orice putea folosi pentru a se exprima verbal. Eu cred ca aceste jocuri au fost cele care l-au ajutat cel mai mult in perioada respectiva.

jpclogopedic

  • Un alt joc foarte folositor este sa luati copilul la plimbare, mai intai prin casa, apoi pe afara, si sa il intrebati ceva de genul “Unde e usa?” “Uite usa!”, iar copilul sa atinga usa cu mana. Faceti acest lucru cu toate obiectele familiare. Dupa o vreme, extindeti expresia, folosind “usa de la baie”, “scaunul de bucatarie”, “canapeaua rosie din sufragerie”, etc. Este u joc care a prins foarte bine si la Cati, si pe care il recomand inca din perioada de “bebelusie”.
  • Când copilul incepe sa foloseasca un cuvant, incurajati-l sa se exprime in cuplete. Apoi, când acest stadiu e stapanit, insistati sa foloseasca propozitii de trei cuvinte, samd. Este un lucru foarte bun si pentru imbunatatirea procesarii secventiale auditive.
  • Exersati pronuntara corecta a fonemelor sau a grupurilor de foneme. Puteti folosi aplicatii pe tableta, cum ar fi Small Talk Phonemes (gratuita) sau Apraxia de la NACD.
  • Daca apelati la serviciile unui logoped, dar nu lucrati cu copilul suplimentar, s-ar putea sa nu aveti rezultate pe masura asteptarilor si a investitiei pecuniare. Logopedul va poate da niste idei de exercitii, niste liste de cuvinte sau sunete de repetat, dar o singura ora pe saptamana (sau mai putin, din cate am observat un copil prescolar nu se poate concentra o ora intreaga pe exercitii logopedice, deci din acea sedinta, cel putin 30% va fi pauza si joaca) nu este suficienta sa vedeti progrese rapide.
  • De asemenea, când repetati cu copilul exercitii logopedice, faceti aceasta sub o forma cat mai distractiva, nu ca pe o tema sau o corvoada. Jocurile de la Jucarii vorbarete sau idei adaptate de voi, folosind jucariile din casa, va pot ajuta.

literezaruri

  • Daca nu aveti un copil in spectru autist sau afectat de apraxie (atentie, multi copii cu Sindrom Down sunt afectati de aceasta tulburare de limbaj), ci doar un copil tipic care pronunta cuvintele stalcit sau nu reuseste sa pronunte anumite sunete, sfatul meu de la mama la mama este sa ii dati copilului mai mult timp si sa va relaxati. S. l-a spus spontan pe L, dar am lucrat la consolidarea lui in cuvinte (adica am facut un efort constient sa ii atrag atentia sa il pronunte in cuvinte pe care le spunea gresit, desi le-ar fi putut spune corect). Când se straduia, la insistentele noastre, sa il pronunte pe R, il scotea din gat, si atunci, la indicatiile logopedei, am intrerupt exercitiile de tot. Intr-o buna dimineata s-a trezit pronuntandu-l pe R perfect. “Mama, vibreaza limba!”, a inceput el sa strige. “Pot sa il spun pe R! Rrrrrrr….”. Si din acel moment l-a pronuntat pe R, iar acum facem doar consolidare, adica acolo unde vad ca inca pronunta gresit, il pun sa repete corect. Inca mai avem probleme cu Ş. De data aceasta, insa, sunt mult mai relaxata.

Eu am scris acest articol pentru ca mai multe persoane mi-au solicitat sfatul in aceasta privinta, si m-am gandit ca ar fi bine sa pun toate informatiile cunoscute de mine intr-un singur loc. “Experienta mea” e cuvântul cel mai des repetat in articol, asa ca, repet, sunt doar niste observatii de amator.

Spor la joaca…logopedica!

32 Comments

  1. Ai scris un articol foarte frumos, Raluca. Eu nu stiu cum e, am fost o norocoasa din punctul asta de vedere, dar imi inchipui ca pentru mamicile care au fie copii cu nevoi speciale, fie copii care aleg sa-si dezvolte alte abilitati inaintea vorbirii, sfaturile tale sunt pretioase.

    • La cate raspunsuri si feed-back am primit dupa articol, Laura, chiar cred ca era necesar, asa amatoresc cum e. Sunt multe lucruri pe care le pot face parintii acasa sa isi ajute copiii, au doar nevoie de putina indrumare. Multumesc pentru aprecieri.

  2. Elena C

    Buna! Ma ajuta foarte mult acest articol.Din pacate ambii mei copii au interziere in vorbire(nu au elemente de autism).Cel mare de 4 ani nu poate vorbi in propozitii ci doar in cuvinte separate iar cel mic de 2 ani jumatate nu spune decat 4 cuvinte.Merg cu ei la logoped o data pe saptamana.Si ma uitam saptamana aceasta exact pe site-ul “jucariilor vorbarete” sa vad ce pot comanda pentru a-si da drumul la vorbire.Si ma gandeam la story cubes…. Multumesc tare mult pentru articol.

    • Elena, daca la cel mic nu m-as ingrijora inca prea tare, la cel mare, sigur este o problema mai serioasa de limbaj. Incearca sa il convingi sa foloseasca cuplete, chiar daca pentru asta trebuie sa il “dresezi” cu recompense, si lucrati mult pe cresterea procesarii secventiale, asta va ajuta enorm. Mult succes si te rog sa ma tii la curent cu evolutia lor!

  3. Foarte interesante cele enunțate de tine. Mai există și cazuri în care copiii au vorbit repede și bine, iar din cauza unor întâmplări nefericite (sperieturi, spaime, frici) au ajuns la un moment de poticnire. Dar pentru toate, mama trebuie să aibă foarte mare răbdare și să nu pună la suflet răutățile, voluntare sau involuntare, celor din jur.

    • Cunosc si eu asa cazuri, acolo e nevoie de un fel de declick sa reintre lucrurile in normal, nu ma pricep eu foarte bine la asta. In azul nostru pur si simplu S. a vorbit greoi de la bun inceput, si cred ca acum ar fi vorbit si mai rau decat o face, daca nu am fi depus ceva eforturi sa remediem situatia. Rautati…întâlnim cu totii, pacat ca au parte de ele si copiii…

  4. violeta argatu

    FFf bun articolul, felicitari si multumiri! Am inceput si noi de vreo doau saptamani sa lucram cate putin la R… Ioan nu-l spune inca (6 ani si 8 luni :P) si Ana vad ca tine mortis sa-l imite… de ceva vreme ne luptam si cu “ș”- a invatat o poezie la scoala pt consolidarea suntelor ș si r si de atunci a inceput sa-l puna pe ș cam peste tot in loc de grupul “ci” :(… facem progrese mici in leg cu r, nu am insistat mai deloc pana acum, tot asteptam sa-l spuna singur, dar de curand am vb cu un logoped si mi-a lasat impresia ca e cam tarziu…o fi, n-o fi,nush..cunosc un om care are 40 si ceva de ani si inca nu-l spune pe r :). Ioan refuza vizita la logoped, deci toata treaba imi revine mie…am cumparat de la jucariivorbarete cartea lor pretioasa “invat sa vorbesc corect…” si am pornit la drum. mai are el ceva probleme cu s si ț (le incurca atunci cand scrie unele cuvinte) dar speram ca intr-un timp nu f indepartat sa rezolvam. Oricum, faza cu relaxarea e pe bune. Am simtit-o pe pielea mea. Cand am pornit la drum acum doau saptamani cred ca l-am luat cam repede, ca la un moment dat a incercat sa refuze sa mai lucram la r…m-am scalambait nitel si a uitat. Urmatoarea prb pe care o s-o intampinam este faptul ca i se misca un dinte de sus (primul), unul din cei in spatele carora ar trebui s-ascunda limba :d. sper sa nu-i pice inainte sa se obisnuiasca sa pozitioneze limba corect 🙂

    • La faza cu dintele nu te pot ajuta. Dar daca vrei sa iti trimit indicatiile logopedei noastre ti le trimt cu placere…doar daca nu sunt cumva pe alt computer 😦 EU as zice sa il iei usor, dar sa lucrezi cu el, e asa de inteligent, ar fi pacat sa sufere din cauza ca nu se poate exprima corect. Asta a fost marea mea teama si cu S., deja incepeau copiii la joaca sa ii reproseze ca nu inteleg ce spune el 😦

      • violeta argatu

        Of…da, incerc…deocamdata nu-s probleme mari. El vorbeste corect (din punct de vedere gramatical ca sa zic asa), destul de inteligibil, iar faptul ca nu-l spune pe r 100% nu e suparator… o problema pt el ar fi dc nu va reusi sa-si regleze ș si ț si s… teoretic, sansele sunt mici, avand in vedere prb pe care o are, dar eu sper sa se amortizeze in timp… daca gasesti indicatiile, ar fi super…am comandat ieri si jocul strambaturilor de la jucariivorbarete, sper sa ne ajute. Sunt destul de scumpe, dar par utile. Cu siguranta ne vor fi de folos- cel putin in cazul anei, care nu are prb pe care o are Ioan dar se incapataneaza sa-l imite… Vedem, sanatosi sa fim.

      • Eu cred ca va reusi! Caut si eu sa vad ce am in laptopul asta, restul sunt pe un laptop vechi care nu se mai poate conecta la net. Trimit, poate pe mail!

  5. Alina Pruteanu

    Felicitari Raluca pt articol! e super practic dar are si motivari teoretice care sa le sustine! esti o binecuvantare pt copiii tai si pt noi, amicile din jurul tau!!! xxx

    • Si eu iti multumesc pentru aprecieri, Alina!

  6. Foarte bine spus Ralu! Al meu a vorbit repede și bine. Cu rrrr am avut o problemă, dar tatăl lui și-a propus să-l învețe să-l pronunțe corect și vreo două săptămâni s-au jucat amândoi cu drrrrrrrrr, brrrrrrrrr…cu mașinuțele. Apoi am lucrat la pronunția cuvintelor. Spunea R, dar uita să-l folosească în cuvinte. A mai luat vreo două săptămâni și asta, și gata. Acum mă uimește ce vocabular are :))) Îmi face urechile crețe la cât poate vorbi într-o zi! Ce să mai spun…aici îmi seamănă :)) Dar are și cuvinte sau unele exprimări incorecte și de fiecare dată, dar absolut de fiecare dată îl corectez și îl pun să repete cuvântul sau propoziția corect. Asta ajută foarte mult la dezvoltarea limbajului și comunicării. De asemenea după cum spuneai și tu, jocul de rol și lectura zilnică (sau aproape zilnică) sunt foarte importante. Copiii învață din cărți foarte mult. De asemenea sunt și desenele animate educative cum ar fi Clubul lui Mickey Mouse, Autobuzul magic, Animalele de plus…al meu a învățat multe cuvinte și de acolo, precum și exprimarea corectă.
    Foarte bun articolul! Mulțumim!

    • Da, exact acolo suntem si noi, la faza de consolidare. Cuvintele pe care l-a obisnuit sa le spuna frecvent fara L sau R le stalceste si acum, si trebuie sa ii atrag mereu atentia. Perseveram…succes si voua!

  7. Elena C

    Buna Raluca! Am revenit cu noutati.Am fost ieri la logoped si mi-a zis ca trebuie sa insist cu cartile de povesti sa-i citesc si apoi sa-l pun pe el sa-mi relateze in functie de imagini.Sa investesc in jocuri de forme si culoare. Si de asemenea mi-a mai zis sa apelez la un psihiatru a-mi da un tratament ajutator pentru anumiti centrii,adica pentru centrul de veghe ca sa nu mai fiu nevoita sa pun alarma sa ma trezesc pentru a-l duce noaptea la toaleta si sa realizeze el la timp sa se duca.Si de asemenea un medicament(pe baza de plante) ptr concentrare…Pentru ca daca ajunge la scoala I sa va da un tratament mult mai puternic pentru a tine ritmul cu ceilalti.Insa nu stiu daca are efecte secundare aceste medicamente.Mi s-a zis ca trebuie sa intrerupem lectiile de logopedie pentru ca depinde doar de mine ca baiatul cel mare sa vorbeasca in propozitii.Iar despre cel mic deocamdata nu are stare sa exerseze cu el literele in fata oglinzii.Asa ca trebuie sa ma inarmez cu mare rabdare si sa invesc in jocuri acum si nu numai in carti.(sper ca nu te-am plictisit la cat am scris aici)

    • Da, iti recomand Jucarii vorbarete (ca site), si mai ales improvizeaza cu ce ai tu in casa. Si eu cred ca depinde mai mult de tine decat de logoped ca baietelul sa vorbeasca, dar daca ar fi sa caut un specialist, cauta totusi pe cineva specializat in ABA, cred ca te-ar indruma mai bine, chiar daca problemele baietelului tau nu sunt in spectru autist. Din cate imi spui tu, ar fi mai multe probleme de rezolvat, si eu sunt cumva sceptica ca medicatia e cheia. Trebuie sa fii foarte consecventa, perseverenta si ferma.

  8. F bun articol, ca mai tot ce scrii tu, draga Raluca! Din experienta mea pe care am dobandit-o cu copiii, mi-am dat seama ca e f important sa introduci jocul in toate aceste activitati, sa te raportezi tu la nivelul de invatare al copilului, sa il cunosti f bine si sa inveti tu cum se lucreaza cu el. un alt aspect important este implicarea tuturor membrilor familiei in activitatile logopedice si nu numai.

    • Andreea, asa e, daca nu stii sa transformi invatarea si terapia in joaca, nu poti face mare lucru cu copiii mici. Cat despre consolidarea in familie, e un must, nu te poti baza doar pe o ora sau mai putin de terapie pe saptamana…Eu când eram profa faceam meditatii cu cate un singur elev, tocmai ca sa il pot cunoaste si adapta activitatile intereselor lui.

  9. nu ai buton de like???? te pup

    • Ba da, este dar pentru bloggeri 🙂 Pupici si tie!

  10. Stefania

    si noi avem probleme cu vorbitu…:( offff

  11. Cinezan Doina Elisabeta

    Experienta ta personala dar si faptul ca ai actionat dupa o documentare serioasa si ai adaptat totul la nevoile si preferintele copilului, te face un specialist! Felicitari, demersurile facute…sunt chiar logopedie- sfera stimularea si dezvoltarea limbajului expresiv si dezvoltarea capacitatii de comunicare! Va doresc succes in continuare!

    • Multumesc din suflet pentru aprecieri, adevarul e ca am invatat enorm alaturi de copii mei, si nu simt deloc ca m-am plafonat. As vrea sa aprofundez totusi aceste studii, eu inclin spre terapie ocupationala.

  12. Multumim frumos.sunt de ajutor

    • Cu mult drag, ma bucur ca va ajuta!

  13. Liana Chis

    Si baietelul nostru de 5 ani nu vorbeste bine. Avea deja 3 ani si 4 luni cand ne-am mutat in Germania si inca nu vorbea, spunea doar unele cuvinte stalcite. Acum, de cateva luni ne-am mutat inapoi in Romania, face logopedie de 2 ori pe saptamana si se vad progrese. Sper din suflet sa recupereze pana merge la scoala ca sa nu inceapa scoala cu stangul. M-a incurajat comentariul tau legat de copilul bilingv pentru ca nu stiam daca am facut bine ca l-am dat la o gradinita germana in Romania, dorind sa continue cu germana. In germana inca nu vorbeste dar intelege tot. Doamne ajuta!

    • Iti promit ca pe la 7 ani nu se va vedea ca la 3 nu a vorbit bine, dar va fi bilingv si ce avantaj pentru eu! Mult succes!

      • Liana Chis

        Multumesc pentru incurajare.

      • Liana

        Buna Raluca, as vrea sa te intreb daca stii de vreo aplicatie pe telefon care I-ar ajuta pe copii sa vorbeasca bine? Multumesc.

      • pe iphone, noi am folosit small talk phonemes, dar e facuta pt engleza. altceva nu stiu, imi pare rau.

  14. rares

    apreciez enorm postarea, avem si noi o fetita de 4 ani si 6 luni care a inceput sa vb pe la vreo 4 anisori pana atunci spunand doar lucruri foarte simple foarte bazice akum a incept sa vb cat de cat dar este inka mult in urma celorlalti daca imi poti da cateva idei concrete de jocuri care le pot juca cu ea pt imbunatatirea limbajului as fii foarte recunoscator
    multumiri anticipate

    • Rares, daca abia la patru ani a inceput sa vorbeasca, este cazul sa consultati un logoped. Ceea ce puteti face voi acasa cu ea sunt exercitiile date de logoped, dar in joaca, jucand joc de rol cu jucariile ei, incurajand-o sa pronunte sunetele dificile, fara sa va enervati, pentru ca daca nu le pronunta deja este pentru ca nu poate, nu pentru ca nu vrea. De asemenea, cupmarati carti frumoase pentru copii si sa I le cititi urmarind cu degetul randul scris, pe masura ce cititi textul. La categoria Alfabet aici, pe blog, si pe celalalt blog, Caiet pentru casa mea, sunt multe idei de jocuri cu litere, care va vor ajuta sa exersati si sunetele respective. Mult success!

Leave a reply to Raluca Cancel reply