Experiment: cristale din bicarbonat de sodiu

De cum a primit S. cartea Usborne 100 Science Experiments, a pus ochii pe aceste experiment prin care obtinem cristale din bicarbonat de sodiu. A durat ceva vreme pana ce am adunat materialele (am adus agrafe de birou din oras, bicarbonat de sodiu ne-a adus bunicul farmacist), dar s-a meritat asteptarea.

Iata partea teoretica:

DSC05389

Aveti nevoie de:

  • doua borcane curate
  • o farfurie
  • un fir de lana (noi am folosit o sfoara de canepa, totusi)
  • doua  agarafe de birou
  • apa fierbinte
  • bicarbonat de sodiu

DSC05388

Am turnat apa clocotita in borcane (eu, nu S.), apoi el a turnat aproximativ 6 lingurite de bicarbonat de sodiu in fiecare borcan si a amestecat bine, pana când acesta s-a dizolvat complet. In prealabil, am atasat la fiecare capat al sforii cate o agrafa metalica, care sa ancoreze sfoara in borcan. Apoi am dat drumul agrafelor in borcane (pe care le pusesem pe o tava), si am pus sub sfoara o farfurie. Aproape instantaneu sfoara s-a imbibat cu apa, care a inceput sa picure in farfurie.

DSC05390

Totul trebuie lasat o saptamana, ba chiar mai mult, pentru a vedea cum se formeaza cristale de-a lungul sforii.

Dupa aproape o saptamana, declar experimentul reusit, desi nu arata nici pe departe ca in carte. Totusi s-au format cateva cristale de bicarbonat de-a lungul sforii, care arata ca niste bucati mici de gheata, ca niste fulgi:

DSC05417Noi vom mai lasa apa din borcane la evaporat, si sper ca sfoara sa se umple de cristale albe in timp.

Mi-a placut mult experimentul asta: e ceva mai complex decat ce faceam noi de obicei, am citit si am urmat pasii exact ca in carte, am discutat cu S. despre el de-a lungul intregii saptamani si am invatat amândoi ceva nou.

Leave a Reply

