Despre educatia timpurie sau…

…ce as face daca ar fi s-o iau de la capat.

Am avut un bebelus tipic si putina, foarte putina informatie, cu privire la educatia timpurie acum cinci ani si ceva. In timpul sarcinii cautasem pe Google, in diverse limbi, “cum sa ai un bebelus/copil destept”, si am gasit cateva idei referitoare la citirea timpurie cu flashcards si altele ce tin de Gentle Revolution a lui Glenn Doman, mai stiam cate ceva despre metoda Montessori (citisem demult Descoperirea copilului), am auzit de efectul Mozart si…cam atat.

Marea revelatie pentru mine au fost blogurile de educatie timpurie (totschooling) pe care le-am descoperit când S. avea in jur de 18 luni. Mi-am dat seama ca multe dintre idei erau foarte usor de aplicat, si ca se pot face o sumedenie de activitati  cu un copil sub doi ani, pentru a incuraja  dezvoltarea lui armonioasa. Baietelul meu tipic nu e nicidecum un copil accelerat, dar e un copil istet si echilibrat, spun eu, iar acolo unde am lucrat rezultatele se vad. Bucuria mea a fost sa descopar, gratie pasiunii pentru educatia fiului meu, o intreaga comunitate de mamici pasionate de educatia timpurie si, chiar daca distanta ne desparte, suntem o comunitate virtuala puternica. Eu am de invatat de la fiecare dintre ele!

A venit apoi Cati, fetita noastra foarte speciala, cu nevoile ei foarte speciale, si din dorinta de a o ajuta am aprofundat conceptul de interventie timpurie. Mi-am dat seama ca activitatile pentru motricitate fina facute cu baietelul se incadreaza de fapt la Terapie Ocupationala, cat de important este pentru un bebelus sa stea pe burtica, cum pot fi folosite jucariile pe post de unelte terapeutice si, din nou, cate de multe se pot face cu un bebelus si un copil mic. Cati a fost profesoara mea cea mai buna, si pot sa spun ca am invatat alaturi de ea cat poate in intreaga mea perioada de pregatire academica.

Daca ar fi sa o iau de la capat cu un bebelus tipic, cat as investi in educatia lui timpurie?

Ei bine, iata cateva lucruri pe care le consider esentiale:

  • as pune bebelusul pe podea cat mai mult timp si i-as oferi ocazia de a invata sa se tarasca cat mai repede;
  • nu as neglija masajul si stimularea senzoriala;
  • as insista pe mersul in patru labe (care ajuta la organizarea creierului) si niciodata nu as ridica bebelusul in sezut sau in picioare inainte de a se ridica el singur;
  • nu as folosi niciodata premergatorul, dar as folosi cat se poate de mult saltelutele de activitati si baby gyms;
  • as lasa bebelusul sa exploreze nestingherit, oferindu-i un spatiu larg si sigur pentru asta (mi se par foarte eficiente spatiile organizate dupa principiile Montessori);
  • as folosi cat de multe jucarii de tip cauza efect in prima parte a dezvoltarii lor; apoi as ascunde jucariile in cutii, facand din ce in ce mai dificila deschiderea cutiei, pentru a-i stimula curiozitatea si capacitatea de rezolvare a problemelor;
  • as obisnui copilul cu muzica clasica si alta muzica de calitate;
  • de la bun inceput, as creste copilul bilingv; este unul din marile mele regrete, faptul ca nu am insistat mai mult pe engleza când S. era mai mic;
  • as apela la programe de genul Your Baby Can Read  si la flashcards (cu imagini si ulterior cu cuvinte), insa timpul dedicat ecranului nu ar trebui sa depaseasca 30 de minute pe zi (in mai multe etape); as invata copilul sa citeasca in limba cea mai dificil de asimilat, de exemplu, in cazul nostru, engleza; nu sunt impotriva cititului fotografic, efortul de a invata sa citesti fonetic este mai mare decat invatarea fotografica intr-un ritm usor;
  • as citi la fel de mult cu el precum am citit cu Baietelul de argint;
  • de indata ce copilul ar intra in etapa de toddler, as incepe activitatile de tip Montessori, pe tavite, intr-un mod mai organizat si mai sistematizat decat am facut-o cu primul copil (acum informatiile nu sunt atat de noi pentru mine, si voi avea suficiente resurse de documetare);
  • as incuraja explorarea, exprimarea si creativitatea copilului.

Poate ca vi se pare mult.  E prea putin , in comparatie cu unii parinti pe care ii cunosc eu. Poate ca spuneti ca as trebui sa lasam copiii liberi si relaxati, dar nimic din cele enumerate mai sus nu exclude jocul. Totul se poate face prin joc, usor si relaxat.

Persoana de la care am avut cel mai mult de invatat in privinta educatiei timpurii in ultimii ani a fost (si este) Bob Doman. Am avut privilegiul sa il cunosc personal si, pe masura  ce trece timpul, imi capata tot mai mult respectul si recunostinta, prin uimitoarea sa dedicare fata de copii si prin intuitia fantastica de care de dovada. El este adeseori intrebat: “Care e secretul pentru a creste copii buni?”. Raspunsul lui este mereu acelasi: “High expectations (asteptari inalte)”.

De la el am invatat sa nu limitez niciodata potentialul unui copil, sa nu spun niciodata “atat poate el”, ci sa caut mereu cai pentru a ajuta acel copil sa creasca. De la el am invatat diferenta pe care o face in viata unui copil (cu nevoi speciale sau nu) un program intensiv de interventie si responsabilizarea. Nu pot sa nu ma gândesc ce fel de adult as fi putut fi eu, si cat mai mult as fi avut de dat celor din jur, daca mi-as fi exploatat potentialul la maximum si as fi invatat sa fiu mai disciplinata, avand asteptari mai inalte de la mine insami. Daca pledez pentru educatia timpurie, o fac pentru ca vreau sa imi educ copiii sa fie adulti care sa aiba ceva valoros de daruit lumii in care traiesc.

 

9 Comments

  1. Carmen

    Mi se pare interesant ce ai scris depre educatia timpurie. Bebelusul meu de 8 luni nu merge in 4 labe si mi-ar place sa mearga. Il las pe covor si incearca sa se deplaseze dar ajunge pe burtica si incepe sa planga ca sa il ridic. oare ce as putea face sa-l incurajez sa porneasca in 4 labe. El vrea direct in picioare. Mai am o intreabre, exista vreo carte a lui Glen Doman tradusa in romana?

    • Din cate stiu, nu e nici o carte de-a lui Glenn Doman publicata in romana (stiu ca este una tradusa, dar nu publicata). Cat despre mersul in 4 labe, noi am insistat foarte mult pe el, am facut tarare asistata multa vreme, pana s-a prins Cati de miscari. Iti las un filmulet ca sa te inspiri la miscari. Oricum, cel mai bun sfat pe care ti-l pot da este sa lasi bebelusul pe podea cat mai mult, cu jucarii motivatoare la o oarecare distanta. Se va frustra, va plange un pic, dar tin minte ca dupa asa episoade de frustrari baiatul meu cel mare facea si progresele pe care le asteptam de la el. https://www.youtube.com/watch?v=LgKzuDD9cf0&list=UUtOc4mI6VlYldbSATV9AXNw

  2. Spune-mi te rog, Bob Doman are și ceva cărți despre early learning? Pe lângă ce ai scris tu, eu aș adăuga și disciplina. Copilul cred că trebuie să știe că există și limite care implică și consecințe o dată încălcate! De exemplu când mergea pe la 8 luni ca un cățeluș, și mai târziu, nu i-am dat niciodată voie să tragă jos lucrurile din dulap! Motiv pentru care rareori am avut probleme legat de asta! De asemenea educația morală este extrem de importantă, deși știu că nu se pune problema în cazul tău🙂 Știi, sunt copii care au o cantitate uluitoare de informații, dar nu au o normă a moralității și a bunului simț. Un copil bine educat are și bun simț! Îmi place tare mult articolul tău! Nici eu nu am știut și nu știu multe despre early learning, deși în timp am învățat multe lucruri, dar…toată viața învățăm și facem the best we can! Ăsta e și regretul meu: că nu am vorbit în engleză cu G.de mic. La următorul asta intenționez să fac😀

    • Asa e Nico, si noi i-am pus limite lui S., in sensul ca nu l-am lasat sa traga farfuriile sau sa se suie pe masa. Am “inventat: sitemul numaratului pana la 5, care functioneaza si acum🙂 Ai dreptate cu moralitatea si bunul simt, si eu ma straduiesc in directia asta, dar al meu e cam razgaiat de toata lumea si uneori mai intrece masura. Bob Doman nu stiu exact daca are carti scoase, trebuie sa ma interesez si sa le comand, cele pe care le am eu sunt scrise de unchiul lui, Glenn Doman.

  3. Cat de frumos ai scris: “adulti care sa aiba ceva valoros de daruit lumii in care traiesc”. Mi-a ramas in suflet asta si iti multumesc ca ai scris pe acest subiect. Eu sunt o mare sustinatoare a educatiei timpurii, dar iinca mai am eu multe de invatat ca sa stiu cum sa il “invat” pe Bogdan.
    Noi avem deja camera in stil Montessori, citesc mult despre metode alternative de educatie si sper sa reusesc sa le transpun in practica bine si eficient.

    • Cu fiecare copil invat tot mai mult si eu, Raluca! Daca la S. aveam mai mult timp si mai putina informatie, acum sper sa compensez lipsa timpului facand lucrurile esentiale. Nu voi reusi niciodata perfect, dar macar incerc.

  4. Florentina Sapunaru

    Buna Raluca,

    In primul rand as vrea sa te felicit pentru blogul minunat pe care il ai! Te-am descoperit de putin timp si nu ma mai satur sa tot citesc. As vrea sa incep sa il invat alfabetul pe baietelul meu de 4 ani. Noi locuim in Grecia iar copiii mei vorbesc atat romana cat si greaca. De fapt fetita care are 16 luni spune doar cateva cuvinte insa intelege absolut tot ce-i spun. Folosesc metoda “one persone one language” care a dat rezultate foarte bine.
    Nedumerirea mea este legata de faptul ca alfabetul roman este diferit de cel grec. O sa aibe dificultati apoi la scoala cand o sa inceapa alfabetul grec? Sunt sigura ca o sa reuseasca sa invete insa nu as vrea sa-l incurce apoi.
    Multumesc anticipat!

    Flori

    • Buna, Florentina, multumesc pentru aprecieri.
      Eu as incepe in functie de planurile voastre de viitor. Daca planuiti sa ramaneti in Grecia pe termen lung si sa mearga la scoala acolo, incepeti cu cel latin. Are mai mult timp sa il consolideze pana intra la scoala, si in plus ii va trebui si pentru engleza. Daca insa planuiti sa va intoarceti in Romania, incepeti cu cel grecesc, sa aiba timp sa in consolideze acolo, in Grecia, unde il si vede pe toate firmele, etichetele, etc. In timp sigur le va stapani pe amandoua, dar eu as incepe cu cel mai greu, iar prin asta inteleg cel la care are mai putina expunere. Mai intai consolidati unul, apoi treceti la urmatorul… asta ar fi sfatul meu. pupici!

Trackbacks

  1. Metoda Doman: Stimularea vizuala a nou-nascutilor | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s