O lectie despre dinti

Nu este prima oara când abordam acest subiect de anatomie. Inspirate de Camelia si M., am avut o lectie foarte frumoasa pe când S. avea  vreo 3 ani si ceva. De atunci informatiile s-au “prafuit”, asa ca am decis sa pun pe lista subiectelor de studiat si dintii, mai ales ca ne-am imbogatit cu niste materiale didactice utile.

Pe vremea aceea S. nu prea accepta sa il spal pe dinti, asa ca recurgeam la “povesti”- dintisorii erau masinile din parcare care trebuiau sa mearga la spalatorie. Ca o paranteza, inca il spal pe S. pe dinti tot eu, chiar daca as putea sa ii pun periuta in mana, asta dupa ce am avut o discutie cu un dentist american, acum multi ani, care mi-a povestit cat de important e un periaj corect si cat de mult previne problemele dentare. In mod sigur periajul meu nu e cel mai grozav (desi probabil mai bun decat daca ar face-o singur), iar S. manaca prea multe dulciuri, asta e clar,  de vreme ce are suficiente carii sa stea marturie. Dar ma straduiesc sa il periez cat mai temeinic, explicandu-i in acelasi timp ce inseamna un periaj corect. Dentisul respectiv si-a periat copiii el insusi pana la 12 ani, nu ca pe o forma  de cocoloseala, ci ca o preventie medicala, iar rasplata a fost o dentitie superba, fara nici un fel de problema, la ambii copii. Nu ma laud cu asemenea performante, dar cum S. are deja doi dinti definitivi, nu vreau sa ii piarda inainte de vreme.

Când am fost la mare am intrat la un moment dat intr-un magazin Noriel, unde am gasit la reducere de 50% (cu 9,90 lei) o macheta a dintilor din colectia Bazele stiintei. Pretul mi s-a parut mai mult decat rezonabil. S. a gustat foarte mult montarea machetei, s-a descurcat singur cu putine explicatii, in vreme ce eu ii citeam informatiile de pe foaia alaturata. Structura unui dinte, diferente intre dentitia de lapte si cea permanenta, sfaturi despre îngrijirea dintilor, rolul dintilor in organism si o clasificare a lor, iata ce contine foaia informativa.

dinti3

Datele acelea ar constitui in sine o lectie suficient de bogata, insa am incercat sa suplimentam, citind si din cartea de la ed. Litera- Corpul uman- o aventura incredibila povestita de bobarnaci.

dinti2

Poate ca nu e o carte care sa prinda la toti copiii, insa baietelului meu ii plac cele cu ilustratii detaliate si “bobarnacii” il facineaza de-a dreptul. Noi am folosit cartea in nenumarate rânduri, si presimt ca va fi folosita din plin si de acum inainte.

Se pare ca mica noastra lectia l-a inspirat si la joaca, pentru ca l-am gasit prefacandu-se ca e dentist:

dinti1

Eu incerc sa ii caut parteneri de joaca lui S., si ma bazez pe faptul ca merge si la gradi unde se joaca cu copiii; energie sa ma joc cu el nu prea mai am, iar pe cea pe care pot sa o investesc in el prefer sa o dedic lecturii sau unei astfel de lectii.

Spor la joaca si la invatat!

 

 

10 Comments

  1. foarte faina macheta. sunt mai mult decat utile aceste lectii altfel, invata asa de placut si de usor. noi am facut mulaj din fimo si e super incantat de el.
    am sa caut si eu cartea asta, pare interesanta si utila. dante e foarte pasionat de corpul uman🙂

    • Sunt superbe mulajele din fimo, am avut si noi imprumutate de la Camelia, dar eu nu sunt asa de creativa ca voi, si stau prost cu timpul…10 lei mi s-a parut un pret imbatabil pt macheta asta🙂 Cartea din articol e cea mai folosita la noi acasa pe tema corpului omenesc, dar stiu si copii la care nu a prins. Lui S. ii plac imaginile cu multe detalii. Daca prinzi vreo reducere substantiala, se merita, e plina de informatii.

  2. Felicitari pentru ca incerci sa petreci cat mai mult timp de calitate cu copilul. pe masura ce creste si daca mai apare si un fratior sau surioara, timpul asta incepe sa devina din ce in ce mai greu de “gasit”, mai ales ca sunt putine activitati care sa mearga pentru copii de varste diferite. Imi place mult cartea, chiar si setul cu dintii. Din pacate vad ca stocurile sunt epuizate la ambele, dar o sa le urmaresc sa le iau chiar si la pret intreg.

    • Asa e, stocurile sunt epuizate, stiu ca vara am prins o reducere la Noriel, si mai erau si in perioada Pastelui- merita incercat direct in magazine. Noi ne straduim sa petrecem timp cu S., in masura in care surioara lui necesita cel putin dublu timp si atentie din partea noastra, si urmeaza si al treilea fratior. Nu suntem cei mai grozavi parinti, dar lasam altele (cariera, curatenie, mancare…) ca sa ne facem timp pt ei.

      • Felicitari pentru toti copii si iti doresc ca intotdeauna sa gasesti timp pentru fiecare in parte. Cu cat gasesti mai multe activitati de interes pentru toti trei odata cu atat mai bine, mai ales pentru tine. Eu astfel de activitati caut, sa fie atractive pentru doi copii cu diferenta de 4 ani intre ei. Uneori e dificil, dar nici imposibil.
        In timp am ajuns la aceeasi concluzie, ca poti lasa deoparte unele lucruri cum ar fi curatenia exemplara in toata casa sau cariera ( de altfel eu am renuntat la cariera de tot ca sa stau acasa cu copii), doar ca sa petreci timp cu copilul sa-l ajuti sa invete anumite lucruri sau doar sa te distrezi.
        Multumesc pentru sugestia cu perioada Pastelui, pentru carte si joc. In masura in care voi ajunge in oras, voi incerca sa trec si pe la Noriel, poate gasesc direct in magazin.

      • La noi nu e chiar posibil sa facem chestii impreuna cu ambii copii, dar la tine se poate cu usurinta. Faceti impreuna lecturarea cartilor, craftul, jocurile de miscare, iar când cel mic doarme puteti face lucrurile mai complicate, cum ar fi activitatile la masuta. Mult spor!

      • A, nu ca cel mic e deja marisor, aproape 5 ani, dar cand doarme cel mic, cel mare face lectiile pentru la scoala si activitati facem impreuna, insa uneori pare greu sa gasesc ceva sa nu fie dificil pt cel mic sau prea usor pt celalat.
        Fetele mele sunt la varste cand interesele lor si preocuparile sunt destul de diferite dar peste ceva timp stiu ca iar se vor gandi la aceleasi lucru.
        Mai nou de axam pe activitati casnice sau de gradinarit ( vara) pe care incerc sa le transform intr-o joaca pentru ele. Nu prea mai ajungem des la activitati la masuta.

  3. Macheta aia o avem si noi doar ca face parte dintr-un set mai mare. Problema e ca nu mai reusesc sa pun dintii la loc, mi se par la fel unii dintre ei si nu stiu unde vin🙂 Si mai am o macheta cu dinti ficsi de la colgate, era destinata invatarii spalatului pe dinti, dar nu prea am folosit-o. Tot am zis ca o donez unei scoli sau gradinite dar n-am gasit pe nimeni care sa vrea s-o si foloseasca.

    • Laura, uita-te cu atentie pe dinti, au niste marcaje. U si D inseamna up and down si dintii sunt numerotati, la fel si macheta are niste inscriptii numerotate in doua locuri. S. i-a pus singur in macheta dupa marcajele alea. Daca nu era macheta, lectia nu ar fi avut atata farmec, chiar si eu am invatat cate ceva🙂

Trackbacks

  1. Ajutoare pentru lectiile de anatomie | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a Reply

