Cu Cati la joaca- Corpul omenesc si obiectele din casa

Cu Cati la joaca este o serie scurta de articole, in care vreau sa va prezint cum ii organizez saptamana tematic, incorporand jucariile, cartile si programul de terapie NACD. Pana acum ne jucam cu toate acestea aproape aleatoriu, dar acum am observat o imbunatatire a functiilor cognitive la Catiusha, si vreau sa maximizez impactul activitatilor zilnice. Jucariile si cartile sunt sortate pe categorii in cutii, iar in fiecare saptamana alegem o alta cutie pentru a pune la treaba materialele din interior. Pe acestea le folosim in cadrul exercitiilor programului NACD, încercând sa alternam si celelalte unelte (cum ar fi, aplicatiile pe iPad). Sper sa va inspire activitatile noastre- ele sunt potrivite oricarui copil tipic de la 12 luni in sus.

Corpul omenesc

Nu stiu daca v-am povestit vreodata, dar Cati recunoaste parti ale fetei si ale corpului si mi le arata la cerere, pe fata mea sau pe jucarii, asta daca are chef si e in forma. Noi folosim toate momentele posibile sa denumim partile corpului: când facem Deep pressure si Tactile stimulation povestim despre degetele, maini, brat, umar, picioare. Când facem masaj facial denumim parile fetei pe care le atingem, si la fel procedez când facem masaj bucal. Avem o serie de comenzi pe care le repetam, de genul “Scoate limba”, “Pune mainile pe burtica”, etc. si incercam sa implicam  cat mai multe parti ale corpului.

DSC05778

Incercam sa adunam cartile care au macar o pagina despre corpul omenesc, cum e cartea de limba engleza de la ed. Gama. Bineinteles, nu i le spun in engleza, ci le denumesc in romana. Cati iubeste cartile din acest format de la Gama, probabil si pentru ca imaginile sunt de tip fotografie, mari si clare.

Tot in aceasta categorie intra diferentiera intre “baiat”, “fata”, “bebe”, si atunci citim cartile cu copii pe care le avem. De asemenea, nu denumesc numai substantivul, ci si actiunea- “Bebe rade”, “Fetita face pa!”, “Baiatul are minge”, etc.

Aplicatii pe Ipad

Aici ne-au ajutat mult aplicatiile de la Brillkids- Little Reader– una cu partile fetei si cealalta cu actiuni facute de copii.

Alfabetul

A-apa, B-buze, C-cap, D-dinti, E-esarfa, F-frunte, G-gura, H-haine, I-inel, J-jucarie, K-koala, L-limba, M-mana, N-nas, O-ochi, P-par, Q-quilt, R-rade!, S-stomac, Ş-scoala, T-tata, Ţ-ţarc, U-umar, V-vaza, W, X-xilofon, Y-yoyo, Z-zambeste!

Jocuri si jucarii

Jocuri gen “Cucu-bau!” in care sa denumim parti ale corpului, sa aratam pe o papusa/plus partile corpului, sa acoperim cu ceva un bebelus sau sa il punem intr-o cutie, lasand-o pe ea sa il scoata din cutie.

O jucarie pe care o recomand din toata inima, si pe care o vom folosi desi cred ca depaseste un pic nivelul cognitiv al lui Cati este Mr. Potato Head– e valoros si din punct de vedere al vocabularului, cat si al motricitatii fine.

DSC05839

Obiecte din casa

De fapt, asta e una din primele teme care trebuie abordate cu un copil mic, fiind dintre cele mai utile si la indemana. Primul vocabular al copilului trebuie sa contina elemente din mediul inconjurator imediat, de pilda obiectele uzuale si mobila din casa, si abia apoi animale domestice, animale salbatice, mijloace de transport, etc.

Noi avem de la NACD un exercitiu in care trebuie sa o plimbam pe Cati prin casa si sa denumim obiectele pe langa care trecem. Ceva de genul: “Unde-i canapeaua?” O punem sa atinga canapeaua si spunem “Uite canapeaua.” Dupa un timp extindem: “Canapeaua verde”, “canapeaua verde sin hol”, etc. Dupa acest exercitiu eu am vazut multe imbunatatiri ale limbajului receptiv la Cati. Din pacate, a trebuit sa il intrerup in momentul in care nu am mai putut-o cara prin casa, dar de curând am gasit un nou sistem- o plimb in masinuta bobby car si asa am putut invata nu numai denumiri ale obiectelor, ci si comenzi de genul “trage sertarul”, “inchide usa la dulap”.

Carti

Una dintre cele mai folositoare carti este Casa mea, despre care am povestit in detaliu aici.

Mai avem un set primit de la Luminita (multumim mult de tot!) pe care il folosim la aceasta categorie, o carte cu orientarea in spatiu (multumim, Gilda si L!)  si pagini din diverse carti pentru bebelusi si toddlers.

DSC05780

De asemenea, am pozat diverse obiecte de mobilier si ustensile din casa, pe care Cati sa le recunoasca, si am facut flashcards cu ele.

Aplicatii pe iPad:

Aici folosim fie I know my World  si Fun for kids (sectiunea cu obiecte).

Alfabetul:

A- aragaz, B-bucatarie, C-casa, D-dormitor, E-elegant, F-farfurie, G- galeata, H-hol, I-iarba, J-joc, K-koala, L-lampa, M-masa, N- noptiera , O-oglinda, P-pat, Q-quilt, R-robinet, S-scaun, Ş- şosete, Ţ-ţarc, U-usa, V-vaza, W-walkie talkie, X-xilofon, Y-yala, Z-zar.

De fiecare data când o spal pe dinti ii spun si alfabetul.

Jucarii

Inca nu suntem bine dotati aici, dar am in plan pentru ziua ei acest puzzle. Sper sa reusesc🙂

Voi aveti idei pe care le putem încorpora in aceste teme?

 

 

3 Comments

  1. Nu cunosc foarte bine situatia lui Cati si nici in ce masura poate folosi anumite tipuri de jucarii. Numai tu poti sa decizi asta. Imi place ca estei organizata pe teme cu carti, jocuri, jucarii si chiar aplicatii iPad.
    Pantru tema cu obiectele din casa ti-as recomanda o casa de papusi cu mobila si personaje. Fie o cumperi fie daca poti o construiesti tu din cutii si carton.

  2. Foarte interesant articolul, am mereu de invatat de la tine.🙂

Trackbacks

  1. Puzzle tip incastru Goki: Casuta cu ferestre | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s