Despre intensitate, durata si frecventa

Lucrurile despre care vreau sa va povestesc astazi le-am invatat si aplicat gratie programului de terapie pe care il facem cu Cati (www.nacd.org), iar ele si-au dovedit eficienta in repetate rânduri, atat la noi acasa, cat si in cazul altor copii pe care ii urmaresc eu, implicati intr-un program similar. Totusi, aceste principii sunt folositoare oricarui dascal, terapeut sau parinte care doreste sa invete un copil, fie el tipic sau cu nevoi speciale. Au fost enuntate de Glenn Doman prima oara, in cartea What to do about your brain injured child, iar el a ajuns la aceasta concluzie dupa multi ani de cercetare, experimentare si implementare a programelor de tip neurodevelopmental.

In momentul in care vrem sa invatam pe cineva ceva, trebuie sa tinem cont de trei factori:

Intensitatea cu care prezentam informatia noua: noi, din postura celui ce prezinta activitatea, trebuie sa depunem energie maxima, entuziasm, implicare, pentru ca “elevul” nostru sa fie atras de ceea ce ii prezentam. O voce flasca si monotona, un ritm taraganat, ucid atat interesul nostru, cat si al copilului. De aceea trebuie sa ne straduim sa fim mereu cu zambetul pe buze si cu mult entuziasm, cu vocea clara si tonalitatea vioaie, chiar daca am facut activitatea respectiva de 1000 de ori pana atunci.

Durata activitatii trebuie sa fie mica, maxim 1-3 minute, si activitatea trebuie oprita inainte ca cel mic sa isi piarda interesul. Nu insistati daca vedeti ca nu e deloc atent si cooperant, e mai important sa il faceti pe copil sa iubeasca activitatea respectiva, decat sa terminati, de pilda, de citit cartea sau teancul de flashcards.

Frecventa– o activitate potrivita, facuta la intensitatea potrivita, care respecta durata potrivita, nu va da nici un rezultat daca e facuta o data pe saptamana sau mai rar. Daca intensitatea trebuie sa fie ridicata si durata mica, frecventa trebuie sa fie cat mai mare posibil. E mult mai eficient sa il inveti (sau sa il dezveti de) ceva pe un copil repetând  de 4-6-8-20 de ori pe zi timp de doua saptamani, decat o data la cateva zile. Face sens si in cazul antrenamentului la olita, nu?

Eu am descoperit ca aceste principii functioneaza bine atat la Cati cat si la S. Doar ca la S. nu am fost atat de consecventa cu aplicarea lor.

Când am vrut sa o dezvat pe Cati de un obicei rau si am intervenit (Stop + redirectionare) de 20 de ori sau mai bine pe zi, cat a fost nevoie, am reusit sa oprim comportamentul. Când am inceput sa citim cu S. regulat (zilnic) din carticelele din setul My first reading library, am vazut pentru prima oara progrese notabile la engleza, desi el a fost expus la limba de la nastere.

Pentru noi, programul de terapie implica o lista lunga de exercitii scurte, care se  repeta peste zi de mai multe ori, si facem asta zi  de zi, 5 zile pe saptamana, de aproape 3 ani. E un maraton, dar fara aceasta abordare Cati nu ar fi facut progresele pe care le-a facut (mici, in comparatie cu un copil tipic, enorme, in comparatie cu majoritatea copiilor cu trisomie 13 plina).

DSC06129

Si mai bine decat mine explica aceste lucruri Bob Doman, in urmatorul video:

 

 

3 Comments

  1. Timea

    Buna Raluca, caut de ceva vreme, si nu gasesc, informatii de cum ar trebui prezentate aceste flashcarduri, unei bebite de 9 luni. De exemplu cum trebuie sa o tin ? In brate, sau fata in fata ? Cate flashcarduri ii pot arata? ( acum avem 10, am citit ca pot fi introduse 5 / saptamana, dar pana cand tot adaug carduri ? Sau le schimb dupa o perioada ? ) Ce dimensiuni sa aibe aceste carduri ( avem de la ed Gama, vreo 6 pachete, sunt ok? ) Stiu ca sunt multe intrebari, dar ti-as multumi din suflet daca m-ai ajuta! Esti o mamica luptatoare, plina de viata! Iar blogul tau e inspiratia mea pt “joaca” in fiecare zi! Iti multumesc !!!

    • Timea, hai ca scriu o postare cu multe mai multe linkuri si resurse, ok?

      • Timea

        Multumesc mult ! Fiti binecuvantati :*

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s