Despre stiinta, alte credinte si o carte Usborne: The Story of Planet Earth

Cat de responsabila sunt eu, ca mama, pentru ceea ce este, crede, invata si stie copilul meu? Am intalnit parinti care prefera sa lase scoala sa il invete pe copil ce e de invatat in materie de subiecte academice si Biserica in cele spirituale sau, cu si mai mare larghete, sa evite subiectele spirituale pana când copilul va face propria alegere la maturitate. Ei bine, eu nu sunt asa. Simt pe umerii mei responsabilitatea de a-mi invata copiii, de a le citi povesti, de a le explica ce este adevarul, de a le lasa mostenire valorile spirituale ale familiei noastre. Daca S. nu va tine pasul la scoala, aceasta este in primul rand vina mea ca parinte, ca nu m-am implicat suficient; daca el nu va sti engleza, este responsabilitatea mea, pentru ca, dintre toti elevii mei, pe el am omis sa il invat; daca nu va avea dorinta sa Il cunoasca pe Dumnezeu, este pentru ca nu a vazut autenticitate in trairea crestinismului meu zilnic.

Desigur, nu pot controla totul, dar pot incerca sa ii transmit cele mai importante valori- dragostea de Dumnezeu, de carte, de oameni. In cele peste 1300 de articole de pe blogurile mele am incercat sa impartasesc cu voi si modul in care caut sa ii astern in minte si in suflet ceea ce e important si pretios pentru noi, parintii lui, si ne-am dori sa fie si pentru el.

Una dintre cele mai mari bucurii si sentimentul unei “reusite”, a fost când l-am intrebat brusc, intr-o zi, pe S. “Cine este Dumnezeu?”, iar el a raspuns “Prietenul nostru”. Am simtit ca a inteles mesajul  corect.

Baietelul de argint e un copil curat la suflet si foarte deschis, si povesteste tuturor celor dispusi sa il asculte despre credinta si dragostea lui pentru Dumnezeu. Facand asta, s-a confruntat si cu pareri diferite. Fetita de la gradinita care nu crede nici in ruptul capului ca Biblia ar fi adevarata, ci o considera un basm. Prietena noastra Ada, care ne ajuta cu implementarea programului de terapie a lui Cati, si care e musulmana. Unele povesti care se bat cap in cap cu invatatura Bibliei (dar pe care stie sa le plaseze in Fantazia). Si alte experiente de genul acesta, in care realitatea cunoscuta de el intra in opozitie cu realitatile altor oameni.

Am discutat despre aceste lucruri cu el, i-am spus care este adevarul din perspectiva noastra de crestini, dar si faptul ca oamenii care nu cred ca noi nu trebuie respinsi, ci respectati, iubiti, sa le dam libertatea de a-si alege credintele fara sa o impunem cu forta pe a noastra,  iar pe ei cel mai mult trebuie sa ii purtam in rugaciune. Despre subiectele importante ale societatii din zilele noastre, despre diferite religii si curente de gandire, cum ar fi Islamul, Budismul, drogurile, homosexualitatea, dizabilitatea, euthanasia, avortul, toleranta, voluntariatul, samd, prefer sa ii vorbesc eu inainte ca ele sa ii fie explicate de un strain.

Ce legatura are asta cu o recenzie de carte, veti spune?

Ei bine, la fel cum tratam oamenii diferiti de noi, la fel tratam si cartile. Cu respect: ascultam ce au de spus, aducem argumente.

Recent a poposit la noi acasa, gratie Adinei de la Citeste cu mine, o carte despre începuturile Terrei, din perspectiva evolutionista.

earth1

Ca orice carte Usborne, calitatea ei este impecabila, paginile sunt groase si lucioase, ilustratiile Sannei Mander sunt superbe, iar cele tip fotografie sunt extraordinar de frumoase si bine alese. Textul ii apartine Abigailei Wheatley si este foarte bine structurat, cu informatii potrivite pentru copii de la 8 ani in sus (eu l-am adaptat si prescurtat un pic pentru S., care are 6 ani).

Iata cuprinsul:

earth2

Am recapitulat cateva lucruri despre planeta Pamant, structura si locul ei in Univers, lucruri stiute de S. din alte carti. Apoi i-am explicat ca unii oameni de stiinta, nevrând sa accepte varianta biblica a facerii lumii, au creat o teorie (si i-am explicat ce inseamna teorie, ipoteza) a unei mari explozii, Big Bang- si am citit impreuna ce presupune aceasta teorie. La fel i-am explicat despre teoria evolutionista a aparitiei vietii pe Pamant, urmând firul si capitolele cartii. Am terminat vorbind despre un subiect pe care noi l-am tot dezbatut in ultima vreme- incalzirea globala si poluarea planetei, si ce putem face pentru a ne proteja casa numita Pamant. El si-a amintit de puterea celor 3 R: refoloseste, redu consumul, recicleaza.

earth3

Cartea are un tabel cronologic la sfarsit, foarte frumos realizat, si un glosar binevenit pentru cei mici:

DSC06308 DSC06309

Cum despre acest subiect eu am citit in amanunt si sunt convinsa ca din punct de vedere stiintific Creationismul are mai multe argumente in favoarea sa decat Evolutionismul, i-am explicat si asta lui S. La scoala mie mi s-a servit Evolutionismul drept singura posibila explicatie stiintifica despre aparitia vietii pe pamant. Singura argumentata si demonstrata in mod stiintific. Ulterior insa, am descoperit ca argumentele nu sunt atat de valide si ca nu trebuie sa “inghitim” tot ce spune manualul, fara sa cercetam problema si din alte puncte de vedere. Dar este bine sa le stim pe toate, si teoria Big Bang-ului, si pe cea a Evolutionismului, si pe celelalte (Steady State Universe, Ethernal Inflation Theory, Oscillating model, etc.- puteti citi aici despre ultimele 3). Ele fac parte din cultura generala si, in momentul in care vrei sa iti sustii un punct de vedere, trebuie sa il cunosti si pe al celui cu care dezbati problema.

Va veti intreba, daca noi suntem adeptii Creationismului, de ce i-am citit lui S. despre evolutionism? Mie mi s-a parut cartea sosita intr-un moment foarte oportun: acel moment in care el a inteles ca in lume exista tot felul de scoli de gandire si de credinte diferite. Din mai multe motive, prefer sa afle despre ele de la mine, mai inainte de a afla despre ele de la scoala, din filme sau desene animate, de la alti copii sau adulti. Eu i le prezint si le comparam cu ceea ce stim si credem noi despre adevar.

De asemenea, de când cu marea dezbatere despre religia predata la scoala, mi-am dat seama ca multi parinti prefera sa abordeze educatia copiilor lor dintr-o perspectiva seculara. Ei sunt cei care, de exemplu, ar cataloga povestea Genezei drept basm, si teoria oamenilor de stiinta drept adevar. Cu siguranta s-ar bucura de asa o carte frumoasa care sa le explice copiilor teoria Big Bang-ului si a evolutiei speciilor.

S. are doar 6 ani, dar poate face o comparatie intre cele doua teorii. Poate alege, mai tarziu, dupa ce va aprofunda problema, pe cea care i se pare plauzibila. Pana atunci, eu ma bucur ca am putut sa i le prezint si sa i le explic pe amandoua (si eventual, in viitor, pe altele despre care voi mai citi).

Multumim mult, Adina, pentru aceasta carte!

5 Comments

  1. Foarte frumos articolul! Ai mare dreptate, Raluca! Intotdeauna e mai bine sa-i prezinti copilului toate variantele, altfel tot ce e ascuns se cere aflat, iar modul cum aflam conteaza cel mai mult.

    • Roxana, chiar nu vreau sa ii ascund nimic, sunt lucruri pe care trebuie sa le stie. Asta cu evolutionismul, de pilda, e ok ca s-a intamplat acum, pentru ca deja se lovise de concept, dar despre avort, euthanasie, probabil ca vom discuta mai tarziu. Iti inchipui ca m-a intrebat si despre homosexualitate? A vazut el la TV ceva, la un moment dat!

  2. violeta.argatu

    Complicata treaba…
    Au aparut si la noi intrebarile.
    inca nu am ajuns la cele la care n-am raspuns, dar suntem la cele la care raspunsurile pe care Ioan le cunostea de acasa se bat cap in cap cu cele pe care le afla de la scoala (si nu numai). Sper sa ne dea Dumnezeu tarie,rabdare si intelepciune pt a reusi sa ne pastram sufletelele curate🙂

    • Cel putin in cazul familiei noastre, lumea exterioara ofera niste raspunsuri asa de diferite când e vorba de intrebarile esentiale, incat e musai sa raspundem noi, parintii, la ele mai intai. Acum, in zilele noastre, avortul si euthanasia sunt prezentate ca acte de iubire (pentru ca te iubesc, de aceea te omor), pe când a da viata si a ingriji pe cineva (cum e Cati, de pilda), sunt privite ca acte de cruzime. Noi trebuie sa punem temelia in mintile copiilor in chip drept, asa scrie si in Biblie de altfel, nu mai intereseaza ce crede majoritatea, eu trebuie sa il invat pe copil adevarul…

      • violeta.argatu

        Corect!
        Mult succes va doresc😉

Leave a Reply

