Mama se pregateste de scoala- Bullies: Cum sa faci fata intimidarii?

Scrisa si ilustrata de Trevor Romain, aparuta la editura Gama, cartea Bullies: cum sa faci fata intimidarii? a fost pe lista mea de must haves de când am citit pentru prima oara despre ea.

bullies

De ce?

Pentru ca imi amintesc cum e sa fii bullied. Nu a fost nimic extraordinar de grav, dar amintirile din scoala generala sunt presarate si cu momente de felul asta. Imi amintesc ca niciodata parintii nu m-au invatat cum sa reactionez la asa ceva, desi am fost un copil destul de evident sensibil. Din punctul de vedere al personalitatii, S. seamana cu mine foarte bine. Este un copil care niciodata nu a impins pe cineva in parc, nu a smuls o jucarie. Singurul act de agresiune pe care mi-l amintesc era ca punea nisip in cap copiilor, dar acolo cred ca a fost imitarea altora pe care ii vazuse distrandu-se asa. In rest, se poarta destul de frumos cu prietenii mai vechi sau ocazionali, cu copiii cu nevoi speciale sau mai mici decat el (cel putin, mie asa imi lasa impresia), si nu intelege anumite replici ale baieteilor lasati la desene animate mai violente, sau acel tip de umor promovat de ele.

Cartea am vrut sa o am just in case. Nu i-am citit-o inca lui S., am citit-o doar eu, pentru ca sper ca acel moment in care el va fi intimidat de vreun coleg sa apara cat mai tarziu. Nici nu vreau sa-i bag de pe acum in cap ideea ca scoala este un loc unde colegii il vor agresa fizic sau verbal. Sper din tot sufletul ca nu va fi asa. I-am spus doar ca, daca va avea necazuri vreodata cu vreun copil, eu am o carte potrivita pe care sa o citim impreuna.

Nu cred ca se adreseaza cartea copiilor de clasa 0. Dar cu siguranta va fi potrivita de la clasa 1-a in sus. Are putin text pe fiecare pagina, fiecare text cuprinzând o idee, un sfat, o descriere a comportamentului celui agresiv si a presupuselor cauze ale acestui comportament. Este formulata ca un fel de dialog al autorului cu copilul. Il invata cum sa recunoasca un bully, de ce se poarta ei asa, cum sa reactioneze in fata lor, cum sa evite agresorii si sa isi faca prieteni pentru a se proteja. Mi-a placut mult acest ultim sfat.

Ilustratiile sunt alb negru si contin si text uneori, ca niste benzi desenate- practic, sunt niste puneri in scena ale posibilelor situatii cu care se confrunta copilul:

bullies2

Mie tare mi-ar fi placut sa o citesc când eram la scoala, m-ar fi scutit de multe neplaceri si mi-ar fi pus la adapost stima de sine.

Si celelalte carti din colectie mi se par interesante, nu cred ca ar trebui sa lipseasca din biblioteca vreunui scolar:

bullies1

La noi cartea a ajuns gratie librariei Bookcity, care va asteapta cu un look nou si o multime de reduceri si oferte.

bc

Multumim!

4 Comments

  1. violeta.argatu

    Eu cred ac pe langa S. vor trece multe faze d-astea si nu-l vor afecta🙂. Anul trecut pe Ioan un coleg de banca (am zis un coleg pt ca-i tot muta, nu au avut acelasi coleg mai mult de doua saptamani) l-a facut tantalau😀. El a inteles pampalau😀😀. A venit si mi-a spus, dar nu mi s-a parut afectat. mai mult am suferit eu decat el :)). O fi Ioan cum o fi, dar pampalau sau tantalau in nici un caz. daca il intrebai pe baietelul respectiv ce inseamna tantalau, il incuiai cu siguranta. El foloseste destul de des cuvinte de genul (asta este unul dintre cuvintele si expresiile dragute😀 cu care se adreseaza celorlalti), crred ca e ceva normal pt el, anormal este sa spui ceva dragut in adevaratul sens al cuvantului. Eu sper ca pe tot parcursul vietii Ioan sa-si pastreze aceeasi atitudine pe care a manifestat-o in ziua cu pricina si sa raspunda mereu cu un sincer multumesc😀 ! El. Ca eu….acolo l-as fi pocnit😀😀

    • Uff, nu am fost in ultimii ani martora la cum se comporta S. intre copii, si nu stiu cum ar reactiona. El e mai sensibil si pe el cred ca l-ar afecta si ar plange, sau s-ar inchide in sine, si ce e mai grav, cred ca l-ar crede pe copilul respectiv.

  2. Lung Andreea

    si noi avem acesta carte..am rasfoit-o impreuna..copiii mei sunt mai mari..de multe ori si profesorii sunt bully..baiatul meu ( 11 ani) a patit-o cu professor care I-a spus..tanatalau…si baiatul meu nici macar nu stia ce inseamna acel cuvant…l-am cautat impreuna in dictionar si I-am zis ca de obicei, cine zice un cuvant urat, si-l zice pentru el..un fel de cine zice ala e..

    • Ai dreptate, Andreea (si imi cer scuze ca asa tarziu raspund la comentariu). Si adultii din jurul copilului pot fi bullies, si este si mai grav/greu asa, pentru ca fata de un adult e si mai greu sa te aperi, sau sa il eviti.

Leave a Reply

