Micul meteorolog

Cand au sosit Caietele Montessori de la editura Gama (multumim o tona pentru surpriza!!), mi-am spus “Ce ocazie faina sa mai lucram si noi acasa!”

Baietelul de argint petrece opt ore pe zi la scoala, infernal de mult pentru un copil de sase, ani, chiar si in sistemul mai relaxat step by step. Cand vine acasa este atat de obosit incat l-as lasa pana seara sa zburde afara, daca vremea ne permite. Orice lucru suplimentar devine o corvoada, pentru cea mai mica sesiune de citire trebuie sa negociem mult, iar engleza am abordat-o in ultima vreme mai mult sub forma de cantecele.

Dar seria Caietelor Montessori (prezentata exceptional de frumos aici) m-a cucerit pe mine mai intai, si am vrut sa ii pregatesc cateva activitati distractive, pe care sa le faca cu placere,  fara presiune. Le planificasem pentru acest sfarsit de saptamana, ma gandeam sa incepem cu recapitulari la geografie.

Planurile mele s-au schimbat ieri,  in momentul in care S. a venit sa imi spuna ca au o tema noua pentru scoala: vor fi meteorologi si vor prezenta vremea in fata clasei, asa mi-a spus.

S. este un baietel timid la inceput, iar cea mai mare spaima a lui este sa ajunga in fata clasei fara sa se descurce cu raspunsul. Crede ca vor rade copiii de el si il vor arata cu degetul (trauma reminiscenta de la prima gradinita). De data asta am avut la indemana solutia perfecta!

meteorolog3

Am luat de dimineata caietul Activitatile mele Montessori (TIMPUL) si l-am rasfoit impreuna, trecand repede in revista ziua, luna si anotimpul in care ne aflam. Am observant cum este vremea afara si cum putem sa o descriem. M-am folosit de explicatiile si ilustratiile din caiet pentru a-l echipa pe S. si a-I da incredere ca poate sa indeplineasca frumos sarcina in fata copiilor.

Acest caiet este destinat copiilor de la 4 ani in sus, si va asigur ca pot fi folosite chiar si de copiii de 7 ani. Parerea mea este ca si un copil de clasa intai poate beneficia de el, iar S. este la clasa pregatitoare.

Notiunile explicate sunt parcurse de la cele mai simple pana la cele mai complexe, la care S. inca ezita:

  • inainte/dupa
  • trecut-prezent-viitor
  • programul unei zile
  • saptamana
  • Intamplari succesive
  • aniversarea
  • anotimpurile
  • vremea

Activitatile implica colorare, decupare, plierea hartiei, lipire de abtibilduri este practic un caiet plin de crafts care imbunatateste nu numai cunostintele legate de timp, dar si motricitatea fina. Dar am convenit impreuna cu S. ca vom trece prin ele, le vom citi si le vom pastra asa cum sunt pentru bebe F., cand va veni randul lui sa invete aceste notiuni. Exista explicatii clare pentru parinti, ca sa inteleaga cum sa isi ajute copilul sa invete in stilul si spiritul Montessori.

meteorolog1

Mi-am amintit insa ca aveam si eu puse la pastrare cate activitati similare, de exemplu, pentru a aranja momentele succesive intr-o poveste. Le-am pregatit pentru cand se va intoarce de la scoala.

meteorolog2

I-am citit cateva pagini care completeaza imaginile din caietul Montessori, din cartea Cum este vremea. I-am dat un carnetel de buzunar sa isi noteze in fiecare dimineata cate grade sunt afara, si a plecat foarte incantat la scoala.

Abia astept sa il parcurgem pe indelete, pentru ca inca mai trebuie sa fixam ordinea lunilor anului si sa repetam citirea ceasului.

Daca ma intrebati daca isi justifica pretul (22.50 ron) acest caiet raspunsul meu este cu siguranta DA! Nu doar pentru ca este hartia de calitate, grafica excelenta si ilustratiile frumoase, ci pentru ca activitatile sunt gandite atat de bine, notiunile mai complicate sunt usor de asimilat datorita trecerii line de la simplu la complex; paginile contin sfaturi pentru ca parintii care simt ca nu au deloc talent pedagogic, dar vor sa se implice in educatia celor mici,  sa poata preda ei insisi notiunile.

Abia astept sa va povestesc si despre restul, pe masura ce le vom parcurge.

8 Comments

  1. Gand la gand cu bucurie! Si eu ma gandeam la ele, zilele trecute, sa stii…. Chiar eram curioasa, apoi am citit postarea si incep sa cred ca merita sa investim si noi in ele.

    • violeta.argatu

      Hai S., hai🙂 !!!

      • Multumim, Violeta!

    • Irina, o sa le iau pe rand si o sa le prezint cate unul-doua, pe masura ce le parcurgem. Urmeaza cele de geografie.

  2. dana

    8 ore la scoala???? Mi se par ffff multe ore,mai ales ptr copiii care trec de stilul de gradinita (mai cu joaca,mai cu alergat) direct la ore unde trebuie sa stai nemiscat 45 de minute in banca?! Sunt curioasa daca sunt date si teme pentru acasa,caci atunci nu ar mai fi timp si de joaca.Mult succes la scoala iar tie mamico multa putere de intelegere. Te pup cu drag!

    • Mi se pare si mie mult, foarte mult, aceste opt ore, dar e step by step si era cea mai buna solutie ca sa nu ne mutam inapoi in oras. Multumim, pupici si voua!

  3. Melinda

    Dana, ai omis faptul ca merge in alternativa Step by step…cred eu ceam mai buna varianta dupa gradi cu program prelungit. Copiii nu stau opt ore in banca. Toata ziua se desfasoara dupa un anumit program…insa nu mai dorm …ci au activitati mai recreative…sper😀.

    • Asa e! pupici❤

Leave a Reply

