9 lucruri invatate in 9 ani de mamicie

Se apropie a noua aniversare a primului meu copil, asa ca e momentul unui nou bilant, de data aceasta a celor mai importante lectii invatate in ultimii noua ani cu privire la dezvoltarea si educarea unui copil.

bubbles11

Am fost mereu pasionata de educatia timpurie, asa ca, in timpul sarcinii (din care o buna parte a fost petrecuta in repaus), cautam pe internet “how to have a smart child“. Asa imi imaginam eu atunci ca ii pot da copilului meu un start bun in viata. Aceste cautari m-au condus spre doua nume, Montessori si Doman.

Daca despre Montessori mai stiam cate ceva (mie mi-a cazut in mana Descoperirea copilului pe la 13 ani, si am citit-o de cateva ori de atunci), nici nu imi imaginam eu ca voi avea posibilitatea sa cunosc personal un adevarat membru al familei Doman, de la care am invatat cele mai importante lucruri in ceea ce priveste cresterea unui copil.

Sper sa intelegeti si doza de smerenie cu care scriu acest articol, pentru ca mi-am invatat lectiile de cele mai multe ori din greseli, in ultimii noua ani mi-au fost demontate multe pareri eronate, iar cu cat stiu mai multe, cu atat simt ca am mai mult de invatat. Asadar, luati urmatoarele sfaturi doar ca pe opiniile mele personale si filtrati-le prin propriul dumneavostra bun simt.

Inteligenta unui copil nu sta doar in creierul lui

Ca sa ai un copil inteligent, trebuie sa fie armonios dezvoltat din toate punctele de vedere. Asadar, nu o memorie buna sau gandirea critica sunt primele lucruri de urmarit, ci dezvoltarea armonioasa a intreg organismului sau. La baza intregii constructii cognitive stau sistemul vestibular (care are legatura cu echilibrarea organismului in spatiu, tactil si proprioceptic (care are legatura cu modul in care copilul isi simte corpul in miscare), apoi celelalte patru simturi (auditiv, vizual, olfactiv si gustativ), ce pot fi la randul lor stimulate si cultivate. Nu ai cum sa cladesti o cognitie solida, fara sa ai o baza solida, deci acesta este punctul de plecare pentru orice activitate pe care vi-o propuneti pentru/impreuna cu copilul. De aici decurg si celelalte lectii invatate:

Leganati bebelusul!

5luniblog

Un sistem vestibular sanatos se formeaza inca din burta mamei, unde copilul este leganat prin miscarile naturale ale mamei. De aceea e bine sa va plimbati, sa va miscati in sarcina, sa leganati bebelusul in brate, pe mingea de fitness, in patura sau in hamac, in plimbarile cu caruciorul la aer curat. Exista copiii care refuza sa fie leganati, care nu suporta sa fie dati in leagan (stau putin si gata), carora nu le place sa nu simta pamant stabil sub picioare (refuza, de pilda, sa se urce pe o scara mai inalta, au rau de masina, nu pot sta cu capul in jos, nu fac tumbe, ametesc repede). Un astfel de copil reactioneaza exagerat la stimularile vestibulare, insa el trebuie ajutat sa se regleze. De aceea, incet, fara presiune, incepand cu putina stimulare si crescand treptat, ajutati-l sa se echilibreze din acest punct de vedere. Exista, pe de alta parte, copii care au o adevarata foame de stimulare vestibulara, vor sa fie in permanenta miscati, leganati, rotiti, sunt foarte cuminti in masina si adora sa calatoareasca asa. Bebelusul de bucurie este tocmai un astfel de copil, iar lui a trebuit mereu sa ii dau stimulare de acest fel pana la saturatie. De altfel , asa si trebuie procedat, un copil care are o astfel de nevoie de stimulare vestibulara trebuie “saturat”, ca sa se echilibreze.

Cel mai bun loc pentru un bebelus este podeaua

Poate ca va mira faptul ca nu am spus “bratele mamei”, si stiu ca in cultura romaneasca copiii foarte mici nu sunt pusi direct pe podea. Cu toate acestea, cel mai bun loc pentru un copil mic este spatiul liber, ferit de obstacole si de unde nu poate cadea, unde se poate misca in voie si isi poate exersa abilitatile motrice.

Nu sariti peste etape

tarare1

Creierul unui copil se organizeaza treptat, incepand de la medulla oblongata care se afla la baza creierului, in spate, in care se afla ceea ce tine de reflexele primare, si pana la cortex, unde se produc operatiile cognitive complexe. Iar creierul se organizeaza in primul rand prin miscare! Totul a fost programat in detaliu de Creator, si trebuie sa fim atenti ca un copil sa treaca prin toate etapele naturale de dezvoltare (sa nu il impiedicam si sa il ajutam sa le atinga acolo unde e cazul). Etapele acestea sunt:

tararea

rostogolirea

mersul de-a busilea

ridicarea in picoare cu sustinere

mersul independent

Asadar, nu interveniti cu nimic, nu asezati copilul in fund inainte sa se ridice singur si nu ajutati copilul sa mearga mai repede decat o va face el independent. Muschii care sustin coloana se formeaza prin tarare si mers in patru labe, si nu ii faceti niciun favor copilului daca, odata ce s-a ridicat in picioare, il ajutati sa paseasca tinandu-l de maini. Mersul in patru labe mai are rolul de a crea caile de comunicare intre cele doua emisfere cerebrale ale creierului, care vor avea rol in gandirea complexa, citit, scris, orientarea in spatiu.

Cel mai bun moment pentru a invata o limba straina sunt primii ani de viata

Un bebelus absoarbe orice informatie in mod natural, asa ca pentru el efortul nu va fi mai mare daca invata doua limbi in loc de una. Va asigur ca e mult mai greu pentru parinte sa-l invete pe copil engleza “ca la scoala” dupa ce a implinit 4-5-6 ani (va costa mai mult timp, energie si poate chiar si bani), decat sa introduceti engleza ca a doua limba straina chiar din primul an, in mod natural, asa cum faceti cu romana (prin cantece, povesti si mai ales prin conversatie). Cei doi baieti ai mei sunt exemple graitoare: S. este in clasa a doua si citeste destul de bine , are o buna comprehensiune raportat la ceilalti copii de varsta lui (insa tineti cont ca i s-a citit in engleza de bebelus si a fost foarte expus, dar nu provocat sa o invete in primii ani ), insa F. o intelege si o foloseste ca un nativ.

Nu are sens sa il invatati pe un copil de doi ani literele

Aici stiu ca voi crea controverse, pentru ca stiu ca multe mame afirma ca propriul copil cere lucrul acesta, si ca are capacitatea sa le invete, iar eu sunt de acord cu ele. Da copilul cere si nu ai de ce sa il refuzi. Chiar si eu am filmulete cu Baietelul de bucurie care imi arata literele corect la doi ani, dar asta nu a ajutat nimanui, poate doar mandriei mele de mamica 🙂

Cu toate acestea, parerea mea este ca e mai bine sa inveti un copil sub trei ani sa citeasca (prin metoda fotografica), potrivit aceluiasi motiv pentru care e bine sa il inveti o limba straina de foarte mic (e capabil, poate sa absoarba cititul in mod natural, la  un moment dat va generaliza si va fi un cititor independent de mic).

Pentru citirea pe litere, pe de alta parte, e nevoie de o procesare secventiala mai inalta, de care un copil de 2-3 ani nu e capabil. Daca vreti totusi sa il invatati pe copil sa citeasca fonetic (litere, apoi silabe, apoi cuvinte din ce in ce mai lungi), atunci va recomand din suflet metoda Montessori pas cu pas  pe care o gasiti exemplificata si explicate in chip desavarsit pe blogul Mic atelier de creatie. De asemenea, ghidurile Montessori de la editura Gama sunt foarte bine structurate. Aceasta metoda se aplica bine dupa 3 ani.

In primii ani de viata puneti accent pe autonomia copilului

Cele mai bune activitati de coordonare sunt cele in care copilul isi duce mancarea la gura, cele mai bune activitati de transfer sunt cele in care supa din lingura ajunge tot in gura, laptele din frigider in pahar, cele mai bune activitati pentru motricitatea fina se petrec cand copilul isi incheie capsele si fermoarul de la propriile haine, cand isi scoate singur pantofii, isi unge singur painea cu unt, sterge unde a varsat, etc. Sunt distractive si frumoase si celelalte activitati la masute, dar nu uitati ca scopul pentru care le faceti sunt tocmai cele enumerate mai sus. Asadar, daca aveti rame Montessori cu nasturi, fermoare si sireturi, dar copilul nu se imbraca singur, ceva nu e in regula. Spun asta din proprie experienta, dupa o multime de activitati de acest gen facute cu cel mare (care in clasa pregatitoare inca astepta sa fie imbracat), si imposibilitatea de a le face cu cel mic (din cause de personalitate vulcanica a copilului  si lipsa de timp), care insa este mai autonom decat fratele sau la aceeasi varsta.

Mai tarziu, nu ezitati sa ii puneti la treaba in casa, le va creste stima de sine si capacitatea de a duce un lucru la bun sfarsit.

Observati si nu comparati

Nu cred ca exista doi copii mai diferiti decat baietii mei. Primul e prudent, sensibil, un bun observator, construieste fantastic de la doi ani cu cuburi, diverse piese de imbinat si  apoi cu Lego, iar al doilea e un copil impulsiv, mereu in miscare, cu talent la muzica si limbi straine, care refuza totusi sa puna trei cuburi unul peste altul. Din punct de vedere vestibular, tactil si proprioceptic, ei sunt diametral opusi, deci trebuie tratati cu totul diferit. Studiati-va copilul, evaluati-l si dati-i exact ce are nevoie, nu ceea ce a mers la fratele sau sora sa.

S. , de pilda, putea sta ore sa se joace linistit cu materiale senzoriale (de genul nisip, malai, paste, linte). Nu se murdarea decat pe maini, si acolo cu finete, si rareori malaiul din cutie ajungea pe jos.  F. in schimb, prefer sa se tavaleasca in nisip, sa isi umple gura de el, sa manance pamant, sa arunce cu pumnii nisipul in jur, pentru ca foamea lui de informatie tactila e mult mai mare. Lui doar o plaja i-ar fi suficienta.

Lasati copilul sa va faca fericiti!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Avem asa de multe asteptari de la copiii nostri, si totusi atat de multe rani pentru ca nu am fost socotiti suficient de buni, suficient de cuminti, suficient de ambitiosi sau de inteligenti de proprii nostri parinti. Lectia cea mai pretioasa pe care am invatat-o de la Cati Capsunica este ca tu poti face un copil fericit oricum ar fi el, iar el te poate face fericit oricum ar fi.

 

 

 

Advertisements

6 Comments

  1. D.

    Eu l-am invatat literele in joaca, sub forma de magneti pe frigider, ca sa manance mai usor. A invatat la o luna doua dupa ce a facut 2 ani, cifrele la fel, acum, la 4 ani jumatate citeste cuvinte peste tot, si cu litere mici, socoteste, scrie cuvinte la tabla lui carioca, ii face tare placere, totul e benevol.

    • Da, sunt sigura ca asa e. Dar copiii care invata literele la doi ani si la 3 ani citesc fonetic sunt exceptia, nu regula. In schimb, cei care manifesta interes pentru litere dupa trei ani si sunt trecuti sistematic prin etapele Montessori au toate sansele sa citeasca la 4-5 ani, fluent. Iar cei care au invatat sub trei ani cu Doman prin citire fotografica, la fel, au sanse ca la 3 ani sa citeasca fluent. Eu nu spun ca un copil foarte mic nu poate invata sa citeasca, ci ca nu poate (in marea majoritate a cazurilor), sa citeasca fonetic.

  2. Pocol Ioana Monica

    Hm..eu am un copil de 3 ani si 2 luni care citeste fonetic cuvinte de 3 sau 4 litere, cu litere mici sau mari. Eu n-am facut (aproape ) nici un efort pentru asta, doar i-am raspuns la intrebarile legate de litere si sunete. Are un auz fonematic destul de bun. De mult timp ne jucam cu cuvinte care incep si se termina cu un anumit sunet, iar jocurile lui preferate sunt tot cu litere si cuvinte. In schimb n-are nici un interes in literele abrazive montessori, poate nu i le-am prezentat eu in mod corect, si nici sa traseze vreo litera cu degetul in nisip. Eu, evident, n-am nici o problema cu asta.

    • Sunt sigura ca asa e, dar e exceptia de la regula, nu regula. Cati copii de trei ani si doua luni care citesc fonetic cunoasteti?

  3. Ecaterina

    Pe mine ma interesează cum se poate stimula vestibular un copil de 7 ani. Fiind primul copil, l-am tot protejat si, văzând că se sperie la jocuri gen “avionul” nu le-am mai repetat. Acum e cam la fel, e și băiat și întâmpină tot felul de probleme, mai ales la sport.

    • Ecaterina, copilul tau e clar cu vestibularul pe plus, adica orice informative vestibulara e perceputa ca venind cu mai multa forta, iar creierul se sperie cumva de ea. Solutia e desensibilizarea, cautat sa introduceti in programul lui zilnic o dieta sensoriala care sa cuprinda atata leganat in hamac, balansoar, rotit, cat suporta, si apoi crescuta durata exercitiilor treptat. Dar sa stii ca nu va trece de la sine, sunt adulti care se aseaza intr-o chestier rotativa si ametesc de la a doua rotire, deci trebuie insistat. Eu am vazut la baietii mei cat de utile sunt exercitiile astea senzoriale. Mult success!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s