Stiu exact ce vreau de Craciun!

Un articol al Laurei m-a pus pe gânduri cu privire nu la ceea ce as putea darui de Craciun, ci cu privire la ceea ce imi doresc. Initial, nu mi-a trecut nimic prin minte. Nici un lucru material, in afara de sanatate, energie, lucruri bune pentru copii, putere de munca si altele de genul acesta…Ieri insa mi-am dat seama ca imi doresc cu adevarat ceva, si o sa-mi si fac cadou acel lucru- bine, din partea sotului, care e foarte relaxat acum ca a rezolvat si problema asta 🙂 .

Am citit de mult, imprumutata de la Andrea (multumesc o tona) How Smart Is Your Baby? de Glenn Doman, si imi doresc cu adevarat sa existe in biblioteca mea. Sunt concepte pe care vreau sa le aprofundez, programul pe care imi doresc sa il explic si altor parinti.

Doman este o metoda ce se poate aplica din primele zile de viata- asa cum face cu bebelusii ei DomanMom.

In peregrinarile mele printre blogurile de early learning am intalnit, la un moment dat, un blog care m-a impresionat: Doman inspired parenting. Blogul este acum privat si nu mai am acces la el, dar am urmarit evolutia celor 3 copii pe o perioada de 7 ani. Baietelul cel mare, care a beneficiat de stimulare dupa metoda Doman de la bun inceput, s-a dovedit ulterior a avea probleme din spectrul autist. La 7 ani a fost diagnosticat ca fiind autist, insa interventia intensiva si timpuriei a mamei l-a facut un baietel cat se poate de apropiat de normal. Nu stiu cum ar fi fost fara aceasta interventie dupa modelul Doman, dar cu siguranta  nu atat de inalt functional.

Duminica am cunoscut o familie minunata, cu un baietel la fel de minunat, care mi-au demonstrat inca o data ca terapia si lucrul intens cu copilul dau rezultate fantastice. Eram sigura de asta din propria noastra experienta, dar întâlnirea aceasta, si altele asemanatoare, cu parinti dedicati copiilor lor, m-a convins ca educatia si interventia timpurie au efecte fantastice asupra copiilor, fie ca acestia au nevoi speciale sau nu.

Probabil ca nu voi avea niciodata energia sa aplic programul Doman “ca la carte”, dar informatia este acolo, in the back of my mind, si acum, studiind de atata timp metodele de educatie timpurie, nu pot decat sa va recomand sa aruncati un ochi asupra acestei carti, daca va pica in mana.

Iata un reportaj despre Glenn Doman si filosofia lui despre educatia timpurie.

glenn

Întrebarea care se pune este: trebuie sa-i grabim pe copii? Nu stiu. Dar stiu ca poate eu as fi fost o persoana mai buna si mai eficienta daca mintea mea ar fi fost mai organizata si cunostintele mele mai putin superficiale. Din punctul meu de vedere, ocupandu-te de copil in primii trei ani, ii faci un dar pentru viata intreaga. O mama poate face asta mai bine decat oricine, pentru ca este cea care vrea binele copilului lui mai mult deact oricine altcineva:

“Mothers and kids are the most dynamic learning combination possible. The process of learning is a joyous and intimate one for mother and child. Mothers are the best teachers.” (Glenn Doman)

8 Comments

  1. Foarte adevărat Ralu! De fapt și timpul sarcinii este foarte important. De exemplu în timpul sarcinii obișnuiam să când mult, în special Psalmul 121. După ce s-a născut puiul meu, când era foarte agitat se liniștea imediat doar dacă începeam să-i când Psalmul 121. Acum de vreo doi ani nu adoarme seara dacă nu-i când Ps.23 în două variante și Psalmul 121. Pentru el asta este povestea de seară și nu-i mai mare pedeapsă să nu-i cânt. Câteodată mă simt așa obosită că-mi vine să vomit, dar stau la pat la el seara și când aproape adormită, că dacă nu…ne știe tot blocul! Ăsta e doar un obicei, poate banal pentru unii, dar copiii învață obiceiuri minunate încă înainte să se nască și apoi continuă după naștere! E greu să fim ca la carte, și nici nu se poate perfecțiunea, dar dacă facem tot ce putem, atunci facem bine 🙂

  2. violeta argatu

    Adevarat! Apoi…de grabit, nu cred ca-i poti grabi. Oricat de mult vrem noi s-o facem,ei fac totul in ritmul lor :). Sa dea DUmnezeu sa reusiti in tot ceea ce va propuneti. M-ai facut curioasa si pe mine 🙂
    p.s: eu vreau o rasnita manuala care sa macine de toate si sa fie si foarte veche 😀 😀 😀

  3. Esti o adevarata deschizatoare de drumuri pentru mine! Multumesc! Multumesc mult ca imparti cu noi tot ce faci tu pentru copiii tai!

    • Nu stiu daca merit atatea laude, dar daca ar fi s-o iau d ela capat 🙂 as experimenta cu Doman in felul acesta, pe un bebe tipic, sa vad ce efecte are. Sunt foarte curioasa. De fapt, noi facem cu Cati mult din ce inseamna Doman si inca ceva, cam tot ce functioneaza pe la alte terapii, si stiu ca metodele astea dau roade.

  4. Andreea, mama Lizucai

    Draga Raluca,

    Meriti si mai multe laude! Meriti toate laudele din lume pentru ca esti cea mai devotata, curioasa, loiala mama din cate cunosc eu – si cred eu ca stiu vreo cateva.
    Asa ca te rog sa primesti toate laudele si multumirile mele pentru ca esti omul meu de baza, mama care simte asa cum simt eu de multe ori, my shoulder to cry on and much more! Kisses and hugs!

    • Andreea, sentimentul e absolut reciproc, imi esti nespus de draga si te apreciez enorm, si ma bucur mult ca ni s-au incrucisat cararile! ❤

Trackbacks

  1. Metoda Doman: Stimularea vizuala a nou-nascutilor | Caiet pentru şcoala de...acasă
  2. Stimularea bebelusului dupa metoda Doman- Saptamana 1 | Caiet pentru şcoala de...acasă

Leave a comment